Het Formule 1-seizoen zit erop, wat betekent dat het tijd is om terug te blikken op de prestaties van de verschillende teams en haar coureurs. De ene renstal presteerde voortvarend met haar materiaal, terwijl andere teams juist een zeer matig jaar kenden dit seizoen. In deze nabeschouwing kijken we samen met hoofdredacteur Mike van Weert terug op het jaar van Red Bull Racing. De Oostenrijkse renstal wist na acht jaar de hegemonie van Mercedes te doorbreken met een uiterst dominant seizoen.
Max Verstappen wist in 2021 voor de eerste keer wereldkampioen te worden en die titel wilde de coureur natuurlijk graag prolongeren. Het zou wel lastig worden, aangezien Red Bull meermaals heeft opgemerkt dat het team lang moest wachten met de ontwikkeling van de RB18. Toch was de auto tijdens de testdagen redelijk stabiel en waren Verstappen en Sergio Pérez vaak vooraan te vinden. Samen met Ferrari leek Red Bull te moeten gaan vechten om de wereldtitels, maar in de openingsfase van het seizoen kwamen de gebreken naar boven.
Tijdens de Grands Prix van Bahrein en Australië kreeg de Oostenrijkse renstal te maken met betrouwbaarheidsproblemen. Verstappen stond na de race in Melbourne dan ook 46 punten achter en het vertrouwen leek weg te zijn bij de regerend wereldkampioen. Toch was de race daarna het startpunt van een weergaloos seizoen van de formatie van Verstappen en Pérez. De Nederlander won eerder al in Saoedi-Arabië, maar na de Grand Prix van Australië scoorden de Red Bull-coureurs gezamenlijk nog eens zestien overwinningen. Het was uiteindelijk dan ook geen verrassing dat zowel het coureurs- als constructeurskampioenschap voor de laatste race beslist waren.
Red Bull maakt in ‘bijna perfect’ seizoen louter kleine schoonheidsfoutjes
De start van Red Bull in het 2022-seizoen was dus allesbehalve ideaal. In Bahrein scoorde het team helemaal geen punten en in Australië had de renstal makkelijk met beide coureurs op het podium kunnen staan. Toch waren de betrouwbaarheidsproblemen hierna zo goed als voorbij voor het team. Pérez viel alleen nog uit tijdens de Grand Prix van Canada, terwijl Verstappen in de kwalificaties voor de Grands Prix van Spanje en Hongarije met technisch malheur te maken had. Toch was de onklopbare machine van Red Bull al in volle gang.
De echte ommekeer in het Formule 1-seizoen kwam echter ‘pas’ tijdens de Grand Prix van Spanje. Toen pakten Verstappen en Red Bull de leiding in beide kampioenschappen af van Ferrari. Desondanks was het verschil, ook qua performance, nog niet zo groot. De Oostenrijkse renstal had de races in Spanje en Monaco zonder betrouwbaarheidsproblemen en strategische blunders bij Ferrari naar alle waarschijnlijkheid niet gewonnen. Daar lagen het team en Verstappen natuurlijk niet wakker van, want de races werden immers wel winnend afgesloten. Iets wat Ferrari alleen nog maar wist te doen in Groot-Brittannië en Oostenrijk.
Lees ook
Leclerc enigszins positief over 2022-seizoen: 'Maar we moeten nu vechten voor de titel'
Wolff realistisch: 'De dominantie van Mercedes zou toch een keer ophouden'
Daarna was het team van Helmut Marko en Christian Horner niet meer te stoppen. Red Bull verloor nog maar één race, namelijk de Grand Prix van Brazilië die werd gewonnen door Mercedes-coureur George Russell. Alle andere races werden gewonnen door of Verstappen of Pérez, al wist de man uit Guadalajara alleen de Grand Prix van Singapore nog op zijn naam te schrijven. De Red Bull was simpelweg de auto met de meeste aero-efficiëntie. Zo kon de RB18 goed op zijn banden letten tijdens de races, waardoor op de zondag het gat geslagen kon worden naar de concurrentie. Op deze manier waren ook de dominante zeges van Verstappen, waaronder de Grand Prix van België waar hij met kop en schouders boven de rest uitstak, mogelijk.
Het seizoen van Red Bull zat dan ook dicht tegen perfectie aan en het is dan ook niet vreemd dat de Oostenrijkse renstal een hoog cijfer krijgt voor het 2022-seizoen. ‘Red Bull krijgt van mij een 9,0. Ik denk dat het team net tekort komt voor een nog hoger cijfer, omdat de RB18 voor een groot deel van het seizoen eigenlijk niet de dominante auto was zoals velen hem zullen herinneren. Ferrari was vaak gewoon nog sneller op de zaterdag. Maar de punten worden natuurlijk pas verdeeld tijdens de race, of sprintrace, en daar had Red Bull het altijd uitstekend voor elkaar. Er waren wat schoonheidsfoutjes gedurende het seizoen, denk bijvoorbeeld aan de kwalificatie in Singapore, maar dat hoort erbij gedurende een jaar. Voor de rest was het natuurlijk echt geweldig wat Red Bull wist te presteren.’
Verstappen verdient net geen perfecte score
Verstappen wist natuurlijk perfect gebruik te maken van de RB18, toen hij eenmaal een goed gevoel had in de auto. De coureur wist vijftien races te winnen en dat is een record. Een paar andere records kwamen ook in de buurt, waardoor het een nagenoeg perfect seizoen was voor de Limburger. ‘Ik kan niets anders dan Verstappen een 9,5 te geven. Een 10 gaat net te ver, want niemand kan een perfect seizoen kennen. De Red Bull-coureur was dan ook te betrappen op een paar foutjes. Desondanks was het een ongekend seizoen van de regerend wereldkampioen. Het zegt al genoeg dat hij van de 22 races zeventien keer op het podium stond. Van de vijf keer dat hij niet op het podium stond, viel hij twee keer uit. Het zal echt moeilijk worden voor Verstappen om dit seizoen ooit nog te evenaren, laat staan te overtreffen.’
De goede momenten van Verstappen overtroffen het afgelopen seizoen dan ook de slechte momenten. Van de vijftien overwinningen die de meervoudig racewinnaar wist te boeken, was één daarvan het absolute hoogtepunt. ‘Het is heel moeilijk om de Grand Prix van België niet het hoogtepunt van het jaar van Verstappen te noemen. De Nederlander wist natuurlijk zijn thuisrace onder hoogspanning te winnen en hij kende de spin and win in Hongarije, al was die vooral te danken aan de strategische blunder van Ferrari. Op Spa-Francorchamps was Verstappen echter zo één met de auto, dat was echt verbluffend om te zien. Na de kwalificatie heerste al bij iedereen het gevoel dat hij die wedstrijd vanaf elke positie had kunnen winnen. Tijdens de race werd dat gevoel versterkt. De dominantie werd al helemaal duidelijk als je naar het verschil met Pérez kijkt.’
De mindere momenten van Verstappen waren in 2022 wel op één hand te tellen. Toch was er één Grand Prix-weekend waarin niet alleen het team maar ook hij een fout maakte. ‘De Grand Prix van Singapore was in alle opzichten een dramatisch weekend voor de tweevoudig wereldkampioen. Hij had gewoon op poleposition moeten staan natuurlijk, maar door een fout met de brandstof kwam het daar niet van. Tijdens de race ging er echter voldoende mis aan de kant van Verstappen. De start was dramatisch en hij maakte natuurlijk een fout tijdens een inhaalactie op Lando Norris. Mede daardoor kwam hij niet verder dan de zevende plek. Al met al een weekend om snel te vergeten voor de Red Bull-rijder.'
‘GP Monaco gaf Pérez valse hoop’
Voor Pérez was het dit seizoen de taak om het gat naar Verstappen te dichten. Aan het begin van het jaar leek dit wel het geval te zijn en wist de coureur bijvoorbeeld de prestigieuze Grand Prix van Monaco te winnen. Uiteindelijk was het gat nog steeds groot en hij eindigde als derde in het kampioenschap. Pérez krijgt wel een ruime voldoende voor zijn seizoen. ‘Ik ga Pérez een 8,0 geven. Hij deed gewoon wat hij moest doen dit jaar en dat was punten afsnoepen van de concurrentie wanneer hij dat kon. Zijn overwinning in Monaco gaf hem wel een beetje valse hoop, want op dat moment dacht de Mexicaan dat hij daadwerkelijk een titelkandidaat was. Vanaf die race werd duidelijk dat het gat naar Verstappen nog altijd enorm is. Desondanks is de derde plek in het coureurskampioenschap en een constructeurstitel een prima resultaat voor Pérez.
De man uit Guadalajara wist dit seizoen twee keer te winnen en stond daarnaast nog eens negen keer op het podium. Het was daarmee dan ook het beste seizoen van Pérez in zijn Formule 1-loopbaan. Al was één ronde van de Red Bull-coureur pas echt bijzonder. ‘Het beste moment van Pérez was zijn poleronde voor de Grand Prix van Saoedi-Arabië. Natuurlijk won hij de races in Monaco en Singapore onder hoogspanning, maar die ronde in Jeddah kwam voor mijn gevoel een beetje uit het niets. In Q1 was hij nog niet bepaald competitief en in de tweede sessie liet hij een glimp van competitiviteit zien. Toen kwam die poleronde en was Pérez ineens 25 duizendsten van een seconde sneller dan Leclerc. Bovendien zat Verstappen ruim twee tienden achter zijn teamgenoot. Echt een speciaal moment en een speciale ronde voor Pérez.’
De grote fouten bleven dit seizoen vaak uit voor Pérez. Waar de coureur in 2021 nog uitgeschakeld werd in Q1 op Zandvoort, kende hij deze momenten niet meer in het afgelopen seizoen. ‘Als ik een slechtste moment moet uitkiezen, dan ga ik voor de kwalificatie voor de Grand Prix van Canada. Daarmee laat ik even buiten beschouwing of die crash in Monaco nou wel of niet expres was, want die speculaties hebben al voor voldoende onrust gezorgd. Twee raceweekenden later crashte hij opnieuw in de kwalificatie en dat was gewoon een fout. Op dat moment had hij ervoor kunnen zorgen dat Red Bull een hele sterke positie had gehad ten opzichte van Ferrari, want Leclerc moest achteraan starten. Die crash gooide onnodig roet in het eten. In de race viel hij uit met betrouwbaarheidsproblemen, maar dat had hij op zaterdag niet kunnen voorspellen.’
Red Bull piekt op de juiste momenten
Na het kampioenschap in 2021 leek het 2022-seizoen weer een jaar voor frustraties te worden voor Red Bull. Niets bleek uiteindelijk minder waar, aangezien er geen maat leek te staan op de Oostenrijkse formatie en Verstappen. De Nederlander pakte met overmacht het coureurskampioenschap en met behulp van Pérez kon Red Bull voor het eerst sinds 2013 een constructeurstitel bijschrijven. Dankzij de ontwerpkunsten van Adrian Newey stond er een Red Bull-bolide die op elk circuit een overwinning had kunnen boeken. Op de zaterdag was het vaak nog Ferrari dat ijzersterk was, maar op de momenten dat de punten werden verdeeld was het team van Verstappen en Pérez ongenaakbaar.
‘Als ik het seizoen van Red Bull zou moeten samenvatten, dan zou ik zeggen dat het team op de juiste momenten wist te pieken. Ik kan het seizoen simpelweg niet omschrijven als totale dominante, want anders hadden Verstappen en Pérez elke race wel de kans moeten hebben om te winnen en die kans was er niet in Spanje en Monaco zonder de fouten van Ferrari. Red Bull maximaliseerde simpelweg bijna elk resultaat. Op de zaterdag was het dan ook niet erg als Ferrari sneller was, want de Oostenrijkse renstal wist toch wel dat het op zondag onklopbaar zou zijn. Red Bull had de perfecte raceauto en in handen van Verstappen zorgde dat voor een onoverwinnelijke uitstraling.’
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties