Afgelopen weekend verloor Aston Martin de tweede plek in het constructeurskampioenschap aan Mercedes nadat het Britse team haar zwakste weekend van 2023 meemaakte, terwijl Mercedes juist beter presteerde dan tijdens de eerste zes Grands Prix. Met nieuwe upgrades hoopt Aston Martin in Canada terug te slaan.
Aston Martin profiteert nu nog ervan dat het vorig jaar niet verder kwam dan een zevende positie in het constructeurskampioenschap. Het gevolg is dat het team van Fernando Alonso en Lance Stroll nu nog over meer windtunneltijd en CFD-simulaties beschikt dan de directe concurrenten, maar dat zal niet meer van lange duur zijn. De stand op 1 juli aanstaande wordt gebruikt om de nieuwe verdelingen qua testmogelijkheden vast te stellen, waardoor Aston Martin dus meer testtijd verliest dan enig ander team. Het team zal wel nog wat langer profiteren van het huidige voordeel, omdat het tijd kost voordat de gegevens uit de windtunneltests zich vertalen naar het circuit.
Alonso was na de Grand Prix van Spanje teleurgesteld in het niveau dat zijn team gedurende het weekend liet zien, en teambaas Mike Krack sluit zich daarbij aan. 'Het is goed dat hij ons pusht om upgrades te introduceren', aldus de Luxemburger in gesprek met Motorsport.com. 'Er komt iets nieuws aan in Canada. Dat zal een stap vooruit zijn.' De zwakke prestaties in Spanje resulteren vermoedelijk wel in een voordeeltje: Mercedes staat nu achttien punten voor op Aston Martin, en met alleen de Grand Prix in Canada nog te gaan in juni, lijkt de kans groot dat Aston Martin als nummer drie nog net wat meer testtijd overhoudt dan Mercedes, dat dus wordt afgestraft voor het feit dat het twee coureurs heeft die constant punten scoren.
Analyses wijzen niet op terugval
Ook al eindigden de Aston Martin-coureurs beiden nog achter Ferrari-coureur Carlos Sainz, maakt Krack zich nog geen zorgen erover dat Aston Martin ingehaald lijkt te worden door Mercedes en Ferrari. 'Dat denk ik niet. Als we naar een later moment in de race kijken, toen we de harde banden gemonteerd hadden, waren we weer helemaal terug qua competitiviteit. We moeten dus begrijpen wat er in het begin van de race misging. Het was natuurlijk opeens heel bewolkt, en we dachten dat de zachte banden daardoor beter zouden presteren.'
Krack wijst ook naar de verrassende startopstelling als factor voor een ongewone raceuitslag. 'Ik denk dat het te vroeg of te eenvoudig is om dat te zeggen (dat Aston Martin door de concurrentie ingehaald wordt, red.), omdat we niet het volledige beeld in de kwalificatie hebben gezien. Dit is vergelijkbaar met het begin van het jaar, toen we zo'n drie races nodig hadden om te zien hoe we er nou echt voorstonden. Het kan zo zijn dat de anderen een grotere stap hebben gezet, maar onze eerste analyses wijzen hier niet op.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties