Max Verstappen was tijdens de kwalificatie op het Belgische Spa-Francorchamps met afstand de beste, al heeft hij daar niet heel veel aan, gezien de gridstraf van tien plaatsen die hem terugzet naar een positie buiten de punten. De analisten van Ziggo hebben niets anders dan lof voor de prestaties van de Nederlander, die hier voor de derde keer zijn poleposition moet afstaan aan een Ferrari. Olav Mol ziet dat hij en Lewis Hamilton iets unieks hebben waar de andere coureurs niet over beschikken.
Robert Doornbos komt haast woorden tekort voor wat de drievoudig wereldkampioen deed in zijn snelle ronde. ‘Max was echt uniek’, stelt hij vast in de nabeschouwing op de kwalificatie bij Ziggo Sport. ‘Dat zien we vaker’, voegt hij eraan toe. ‘In sector twee en sector drie was Max bijzonder snel. Hij durfde ook risico te pakken’, benadrukt de analist iets waar de andere coureurs voor terugdeinsden. ‘Het opkomen van dat hele belangrijke rechte stuk Stavelot, vanaf hier is het allemaal vol gas’, noemt hij als voorbeeld. Teamgenoot Sergio Pérez durfde dat niet. ‘In Q2 had Max veel meel zelfvertrouwen’, concludeert de voormalig Formule 1-coureur.
Mol zag Verstappen een unieke prestatie leveren
Olav Mol durft er nog wel een schepje bovenop te doen wanneer het op een lofzang voor Verstapen aankomt. ‘Ik heb wel naar een masterclass zitten kijken’, stelt hij vast. ‘Hij zat er vandaag op elk moment bovenop’, prijst hij de prestatie van Verstappen. ‘Wat ik knap vond, is dat hij ook een set banden uitspaarde in Q2. Dat team is uitermate tevreden’, verwacht hij van Red Bull Racing. Daar noemt Mol nog twee andere redenen voor, beide met betrekking tot Pérez. ‘A, omdat ze niet hoeven doorwerken vannacht omdat de auto niet plat is. En B, dat hij er staat’, zegt hij over de Mexicaan, die morgen vanaf de eerste rij zal starten na een nette kwalificatie.
Mol benadrukt ook dat Verstappen, net als mede-wereldkampioen Hamilton, een vrijwel unieke eigenschap heeft. ‘Max en Lewis voelen onder deze omstandigheden precies aan je kont wat de auto doet’, weet Mol. ‘Je ziet Max twee keer met die achterkant naar buitenglijden en je denkt: oeh, dat is niet goed.’ De Limburger weet daar echter goed mee om te gaan en het zelfs in zijn voordeel te gebruiken. ‘Hij zorgt ervoor dat de achterkant weer teruggeduwd wordt, waardoor hij weer momentum krijgt’, legt de commentator verder uit. ‘Het zijn zulke slimme details waarmee zij kunnen omgaan. Anderen hebben dat minder of niet’, beweert Mol.
Communicatie tussen Verstappen en Lambiase uitstekend
Bovendien heeft het de Oostenrijkse renstal van Verstappen vandaag alles goed gedaan. ‘Timing is alles’, benadrukt Mol. Ook de communicatie tussen coureur en engineer is zeer belangrijk en daar heeft Red Bull ook optimaal gepresteerd. ‘Tussen Max en Gianpiero is dat volledig oké gegaan. Ze hebben elkaar zo verschrikkelijk goed op de hoogte gehouden’, ziet Mol. In Hongarije hadden de twee nog woorden over de radio, maar inmiddels is alles weer koek en ei. ‘Dit is echt wel, en niet omdat het Max is, een serieuze masterclass’, sluit de commentator af.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties