Aston Martin was tijdens de Grand Prix van Canada bang dat er een probleem was met het brandstofsysteem in de auto van Fernando Alonso, maar dat bleek misleidend te zijn. Mercedes dacht dat Alonso problemen had met de remmen, maar dan wisten ze meer dan Aston Martin zelf. Uit voorzorg liet het team de Spanjaard wat brandstof sparen, wat Alonso wellicht een paar tienden per ronde kostte. Uiteindelijk won hij de strijd met Lewis Hamilton alsnog.
Alonso verloor aanvankelijk de tweede plaats aan Hamilton's Mercedes bij de start in Montreal, maar haalde hem later in de race weer in. Hamilton begon vervolgens in de slotfase weer op hem in te lopen, waarbij een radiobericht werd uitgezonden waarin Alonso werd aangemoedigd om gas terug te nemen, waarop hij antwoordde dat hij de race wilde winnen. Aston Martin-teambaas Mike Krack geeft aan dat de gegevens over het probleem wat misleidend waren. 'We dachten dat we een probleem hadden met het brandstofsysteem, maar we waren niet zeker', legt Krack uit bij The Race.
'Als voorzorgsmaatregel stuurden we het bericht om wat brandstof te besparen en wat gas terug te nemen', gaat de Luxemburger verder. 'Hoeveel het ons heeft gekost? Het is moeilijk te beoordelen. Misschien een paar tienden, één of twee per ronde', laat de teambaas weten. Aan het einde van de race was er nog genoeg brandstof over. 'Het was een voorzorgsmaatregel, maar je kunt kiezen tussen niet finishen en aankomen met iets meer brandstof. Dus we wilden het op safe spelen. We dachten dat we een probleem hadden met het brandstofsysteem, maar dat bleek uiteindelijk niet het geval te zijn.'
'Misschien moeten we met de engineers van Mercedes gaan praten'
Aanvankelijk werd gedacht dat het probleem van Alonso te maken had met de remmen. Slijtage van de remmen is een bekend probleem op het circuit van Montreal vanwege de lay-out, en Mercedes interpreteerde ook de radioboodschappen van Aston Martin alsof Alonso remproblemen had. De Duitse renstal instrueerde Hamilton om Alonso harder onder druk te zetten met dat in gedachten. 'Lewis kreeg te horen dat we een remprobleem hadden, en we keken elkaar aan en zeiden: zij weten meer over onze auto dan wij, misschien moeten we met de ingenieurs van Mercedes praten', grapt Krack. 'We hadden geen problemen met de remmen', aldus de Luxemburger.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties