Mercedes zet een stap terug: 'We waren opeens veel langzamer' Formule 1
Formule 1

Mercedes zet een stap terug: 'We waren opeens veel langzamer'

Mercedes zet een stap terug: 'We waren opeens veel langzamer'

Terwijl het voor de coureurs van Mercedes niet een super slechte dag was, was het ook geen super goede dag. Waar ze vorige week bovenaan stonden in de tabellen van de uitslag, bleef Mercedes nu achter. George Russell wist er nog een P5 uit te slepen, Lewis Hamilton sloot de dag af met een P7. Het was te zien dat ze veel last hadden van de hobbelige baan, waardoor ze tijd verloren. Het is duidelijk dat ze niet tevreden zijn over de stap terug ten opzichte van vorige week.

Na afloop van de tweede vrije training op het Italiaanse Monza waren Red Bull Racing en Ferrari overduidelijk de snelsten. Als verrassing sloot Lando Norris aan op de vierde stek, boven Russell. Mercedes vond het wat raar dat ze opeens zoveel langzamer waren in vergelijking met vorige week, waar ze met Ferrari aan het vechten waren. Hamilton was aan het einde van vandaag zeker acht tienden verwijderd van de snelste tijd van Carlos Sainz. 'We hebben wat aan de set-up veranderd, maar niet echt iets bijzonders', trapte de Brit af bij Sky Sports.

'Toch waren we veel langzamer', gaat hij verder. 'Of andere teams waren veel sneller. We gaven alles vandaag, maar het voelde niet echt snel', zegt de zevenvoudig wereldkampioen. Tijdens de tweede vrije training deden Hamilton en teamgenoot Russell meerdere pogingen om de auto in balans te krijgen en om vervolgens een goede ronde neer te zetten, maar in tijd verbeterden ze telkens niet. Dit werd ook geuit op de boordradio, waarop Russell het antwoord kreeg dat het probleem beide auto's aanging. Het probleem lag in stroming van elektriciteit van de krachtbron.

Russell: 'We moeten het er maar mee doen'

De jonge Brit was diegene die het meest vocaal was over de boordradio, hij gaaf aan dat de auto behoorlijk instabiel was en regelmatig uitbrak. Hierbij sprak hij over low deployment, wat dus die stroming van elektriciteit tussen de ERS (Electric Recovery System) en de krachtbron is. Na elke ronde is er een bepaalde hoeveelheid stroom opgewekt die de rijder kan inzetten voor meer kracht. 'Het was een rare sessie', zegt Russell. 'Ik denk dat we er qua deployment ongeveer net zo voorstaan als Red Bull, maar Ferrari heeft de overhand.'

Als Mercedes dit niet kan oplossen, krijgen ze het lastiger dit weekend. 'Dat maakt dingen wel wat moeilijker, als je kijkt naar het scenario van de race', gaat de Brit verder. 'VT1 zag er nog wel sterk uit, maar in VT2 hebben Ferrari en Red Bull grotere stappen gemaakt dan wij. Of wij hebben een stap terug gemaakt, aangezien we achter een McLaren stonden. We moeten het er maar mee doen. Er is in ieder geval werk aan de winkel', aldus Russell.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws