Mercedes heeft uitgebreid teruggeblikt op de Grand Prix van Miami, waarin George Russell en Lewis Hamilton respectievelijk als vierde en zesde over de streep kwamen na een lastig weekend. Ook wordt er alvast vooruitgeblikt op de updates die het Duitse topteam meeneemt naar de volgende race in Imola.
Andrew Shovlin blikt eerst terug op de kwalificatie van Hamilton, die op zaterdag dertiende werd. De hoofdingenieur van Mercedes noemt in een YouTube-video van zijn team verschillende oorzaken van het slechte resultaat op. 'Het onderliggende probleem in Miami was dat we gewoon niet snel genoeg waren. Er waren auto's die normaliter over één ronde achter ons zaten en het ons nu lastig maakten.'
Mercedes maakt verkeerde afweging voor Hamilton
Wat niet meehielp, was dat Hamilton uiteindelijk in verkeer terechtkwam tijdens zijn opwarmronde en zodoende al wat van zijn banden eraf moest rijden, voordat hij überhaupt kon aanzetten. Shovlin legt uit dat er sprake was van een afweging tussen de Brit snel naar buiten sturen, met oog op mogelijke gele vlaggen, of wachten tot het einde voor de beste baanomstandigheden.
De keuze viel uiteindelijk op het eerste en gezien het resultaat was dat niet al te slim, beseft Shovlin nu ook. 'Die timing gaan we onderzoeken, want we hadden overduidelijk een betere afweging kunnen maken tussen dat risico op gele vlaggen en de evolutie van de baan. Het voornaamste waar we ons op moeten concentreren, is echter het sneller maken van de auto.'
Mercedes is daar al sinds Bahrein mee bezig. Toen kwam het team volgens Shovlin erachter dat Red Bull Racing buiten bereik was. Sindsdien is er een bepaalde ontwikkelingsrichting gekozen. 'In Imola zien we de eerste stap van al dat werk. Het kost dus veel tijd in de windtunnel, je kan het niet van de een op de andere dag doen. We hopen nog meer updates te brengen gedurende het jaar en dat ze ons sneller maken. We zoeken echter niet alleen naar rondetijd, maar ook naar een ontwikkelingsrichting die ons op de lange termijn een betere kans geeft.'
Lees ook
Mercedes wil W14 vooral begrijpen met heus updatepakket: 'Kan zomaar zo zijn dat de auto slechter is'
Kritiek op Wolff: 'Een meedogenloze baas had Hamilton ter plekke ontslagen'
Hamilton en Russell focussen op teamresultaat, niet op zichzelf
Tot die tijd is het afwachten en hopen op dagresultaten. Aan de coureurs zal het in ieder geval niet liggen, meent Shovlin. Hamilton begon vanaf P13, maar werd uiteindelijk zesde. Hij kwam dankzij zijn hard-medium-strategie zelfs even voor Russell, maar liet zijn teamgenoot gaan. 'Het was niet voorspeld dat ze in de buurt van elkaar zouden finishen, maar uiteindelijk gaf dit ons een betere kans op een goed resultaat met George, als Lewis het goed vond om hem te laten gaan.'
Zo gezegd, zo gedaan. Russell kon zijn weg op de harde band vervolgen en werd uiteindelijk vierde. Shovlin is dan ook lovend over het teamwerk dat Hamilton en Russell tot nu toe laten zien, nu Mercedes niet kan meedoen om de prijzen. 'We hebben nu niet een auto om voor titels te vechten, maar het is erg nuttig dat beide coureurs gefocust zijn om onze auto wel op dat niveau te krijgen en niet bezig zijn met zichzelf.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties