Mercedes kwam pas later achter de grootte van hun probleem met porpoising door de storm die raasde toen het team voor het eerst de W13 de baan opstuurde. Dat vertelt hoofdingenieur Andrew Shovlin in gesprek met Autosport. In februari kreeg Mercedes te maken met storm Eunice op Silverstone, waardoor de grootte van het stuiterprobleem pas in Barcelona werd ontdekt.
Shovlin legt uit dat de W13 tijdens de shakedown hoger werd afgesteld en dat dat normaal is voor een dergelijke test. 'Gedurende de dag stelden we de auto wel af op de normale hoogte en toen begonnen we het probleem te zien. Maar pas toen we in Barcelona aankwamen, kon je er echt goed naar kijken op een fatsoenlijk circuit en begonnen we te begrijpen wat er aan de hand was', vertelt de Engelsman.
Mercedes bracht uiteindelijk updates mee naar Bahrein voor de tweede set van testdagen. Deze losten porpoising alleen niet op. 'Het probleem leek heel erg op de lagen van een ui', vertelt Shovlin. 'Als je die pelt, kijk je altijd naar hetzelfde, hoeveel lagen je ook verwijdert. En we realiseerden ons dat er een paar mechanismen in het spel zaten.'
Shovlin: 'Terugvallen naar het middenveld was een hele uitdaging'
Shovlin legt uit dat het oplossen van het gestuiter mentaal een zware taak was voor Mercedes. 'Het probleem is dat het omgaan met die uitdaging tijdens het racen veel emotioneler, veel moeilijker en veel stressvoller is dan wanneer je het aanpakt in de fabriek, wanneer we dingen in onze eigen tijd kunnen verkennen.' De oplossing moest echter snel komen, omdat een terugval naar het middenveld op de loer lag.
Dat realiseerde men bij Mercedes zich maar al te goed en dus stond de druk er vol op. Dat was wat onwennig, zegt Shovlin. 'De start van het jaar was moeilijk, omdat we een team waren dat de afgelopen jaren naar bijna elke race ging, denkend dat we op pole konden staan en de race konden winnen, wetende dat we in het beste geval vooraan in de race waren. Terugvallen naar het middenveld was een hele uitdaging.'
Mercedes past denkwijze aan
Mercedes moest daarom het één en ander veranderen in hun denkwijze. Shovlin vertelt hoe de regerend constructeurskampioen met oog op de toekomst te werk ging om porpoising op te lossen begin dit seizoen. 'Op dat moment keken we er als ingenieurs tegenaan vanuit het idee dat we deze regelgeving vier jaar zouden hebben. En wat het team echt pijn zou doen, is niet of we zouden winnen in Bahrein, maar of we ons de komende seizoenen wel binnen deze regels kunnen ontwikkelen.'
'Dat was waar we bang voor waren', legt de Britse hoofdingenieur van het Duitse topteam uit. 'Als we dingen niet in de fabriek kunnen ontwikkelen, maken, naar de baan brengen, zien werken, dan wordt de valuta waarmee we te maken hebben, in termen van prestaties, waardeloos. Dat was af en toe angstaanjagend', besluit Shovlin.
Also read
Mercedes blij met vooruitgang na 'irriterende' problemen met W13
Wolff blijft bij standpunt: 'FIA heeft geen andere optie dan iets ertegen te doen'
Wint Max Verstappen zijn tweede wereldtitel? Zet in en krijg 1,08 keer je inzet terug! Als je verantwoord speelt, houd je het leuk. Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties