Andrew Shovlin is blij dat Mercedes vooruitgang lijkt te boeken, nadat het team zo veel last had van de problemen van de W13. De hoofdingenieur van de regerend constructeurskampioen beschrijft de wagen in gesprek met Autosport als 'irriterend' door de inconsistente prestaties gedurende het seizoen.
'De auto was op een bepaalde manier irriterend, omdat het je soms de indruk gaf dat er snelheid in zat', vertelt Shovlin over de W13. Aan die snelheid zat ook vaak een keerzijde, legt de Britse topman uit: 'Dan kom je toch op een punt dat het lastig is voor ons en dan geef je maar gewoon op. Het trekt echt aan je, vanuit het oogpunt van een ingenieur.'
Al met al is de W13 dus een lastige auto, zegt Shovlin: 'En zeker een deel van het probleem is gewoon dat we niet genoeg downforce hebben. We moeten meer downforce vinden en wat meer vermogen. Maar over het algemeen is het een nuttig teken dat we de goede kant op gaan. Het dubbele podium, de poleposition, het zijn allemaal dingen waar we eerder dit jaar alleen maar van hadden kunnen dromen. En dat is bemoedigend, dat we vooruitgang lijken te boeken.'
Mercedes ziet sidepod-concept beter werken
Shovlin ziet dat de vooruitgang van het team voorkomt uit meer kennis over het sidepod-concept van de W13: 'Ik denk dat het nuttig is geweest om te zien dat het krappe bodywork goed presteert in races. Dit is zeker iets wat we als basis voor ontwikkeling moeten nemen. We zullen effectiever zijn als we werken met wat we hebben in plaats van proberen naar het ontwerp van iemand anders te springen.'
Toch vormden die sidepods ook een probleem, zegt de hoofdingenieur van Mercedes: 'De sidepods zijn waarschijnlijk een beetje een onderdeel geweest van de algemene problemen die we moesten oplossen. Als je bedenkt dat het nog maar drie races geleden is dat we overal rond stuiterden in Montreal, Baku, Monaco. Nu stappen de coureurs uit en als ze het over stuiteren hebben, komt dat, omdat ze op een gegeven moment een klein beetje ervan in een bocht hadden.'
George Russell pakte pole in Hongarije, wat de vooruitgang van Mercedes des te meer liet zien. Toch heeft Shovlin daar nog altijd geen verklaring voor, al probeert hij er wel één te geven: 'Eén van de dingen die veranderden, was dat de coureurs plotseling het vertrouwen in de auto vonden dat ze niet hadden. Dus eerder in de kwalificatie zeiden ze altijd: zodra je echt op de achterkant leunt, krijg je gewoon niet het gevoel dat het blijft plakken.' Dat probleem was er uiteindelijk niet meer.
Registreer hier om mee te discussiëren!
Also read
Russell gelooft in F1-zege Mercedes, maar ziet nog voordeel bij Red Bull en Ferrari
Wolff teleurgesteld in eerste seizoenshelft Mercedes: 'Niet veel dat goed is gegaan'
Wint Max Verstappen zijn tweede wereldtitel? Zet in en krijg 1,08 keer je inzet terug! Als je verantwoord speelt, houd je het leuk. Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties