Toto Wolff is niet tevreden met de eerste seizoenshelft van Mercedes. De Duitse renstal had immers voor ogen om mee te doen in de strijd om de titel, maar Mercedes delft momenteel het onderspit tegenover Red Bull Racing en Ferrari. Aan het begin van het seizoen had de auto nog veel last van porpoising, waardoor het team de bolide niet goed kon ontwikkelen. Nu de problemen zijn opgelost, kijkt het team uit naar de tweede helft van het seizoen.
Mercedes begon met een hoop goede moed aan het jaar. De auto liet in de windtunnel fantastische cijfers zien, maar dat wist de W13 niet te vertalen naar de prestaties op het asfalt. 'De start van ons seizoen was zeker niet goed', begint Wolff in een video van Mercedes. 'Er is geen andere manier waarop we dat kunnen uitleggen. Als je het kampioenschap wint in december en vier maanden later niet mee kan doen met de teams vooraan, dan is dat frustrerend.'
Ondanks dat de auto niet goed genoeg bleek om het Red Bull en Ferrari echt lastig te maken, zijn de resultaten bemoedigend. In het klassement is Ferrari zeker nog niet uit zicht. 'We zijn door een achtbaan gegaan. We hebben bijna elke race op het podium gestaan. We waren sterk op de zondagen, maar in de kwalificaties waren de gaten simpelweg te groot. Nu moeten we de problemen begrijpen en in de tweede helft van het seizoen onze kwalificatiesnelheid verbeteren.'
Wolff: 'Hadden gedacht mee te doen om de titel'
De Mercedes-teambaas heeft dan ook niet veel om over te juichen. 'Er is niet heel veel dat echt goed is gegaan. We hadden verwacht dat we mee zouden doen om het wereldkampioenschap.' Toch blijft Wolff strijdvaardig. 'De dagen dat we verliezen, zijn ook de dagen waarop we het meeste leren. Onze auto was niet goed en soms zat er geen verbetering in, maar wat we hier hebben geleerd, zal ons de komende jaren nog helpen.'
Het team moest aan het begin van het seizoen vooral veel leren over porpoising. De problemen zijn opgelost, maar het heeft Mercedes ook veel gekost. 'Onze grootste zwakheid was dat onze auto heel veel stuiterde. Dit overschaduwde al onze ontwikkelingen. We hadden niet de mogelijkheid om de aerodynamica te ontwikkelen, want hoe meer downforce we hadden des te erger het stuiteren werd. Vanaf Barcelona snappen we het beter en nu stuiteren we niet meer', aldus Wolff.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties