Mercedes-kopstukken denken niet dat het aan stijl Hamilton ligt: 'Misschien een factor' Formule 1
Formule 1

Mercedes-kopstukken denken niet dat het aan stijl Hamilton ligt: 'Misschien een factor'

Mercedes-kopstukken denken niet dat het aan stijl Hamilton ligt: 'Misschien een factor'

Lewis Hamilton heeft in zijn laatste jaar bij Mercedes zelden kunnen schitteren. Het is zonde dat rijder en team niet op een meer indrukwekkende manier uit elkaar konden gaan. De theorie die erop wijst dat het aan de rijstijl van Lewis Hamilton zou gelegen hebben, wordt door Mercedes-kopstukken Andrew Shovlin en Toto Wolff naar de prullenmand verwezen.

Het is in de Mercedes W15 een op zijn zachtst gezegd turbulente campagne geweest voor Hamilton. De zevende plaats in de eindstand van het WK is niet de standaard die we gewend zijn van de zevenvoudig wereldkampioen. Hamilton staat bekend als een racer die laat in de remmen gaat. De speculatie doet de ronde dat dit de oorzaak is van zijn problemen in het afgelopen seizoen, omdat dit andere rijders als Daniel Ricciardo en Kevin Magnussen ook parten zou gespeeld hebben.

Shovlin hecht belang aan bandenmanagement

Shovlin is daar helemaal niet zeker van en lanceert bij Motorsportweek een andere theorie. 'Ik denk dat het tegenwoordig vooral gaat om het niet te veel laten opwarmen van de banden. Als je een bocht ingaat op een manier waarop de banden warm worden, dan krijg je daar problemen mee. De remstijl kan misschien een factor zijn, maar ik ken Magnussen en Ricciardo niet goed genoeg om te weten wat juist hun probleem was. Vooral de achterste banden in een rondje niet te warm laten worden is het belangrijkste op twee derde van de circuits', denkt de technisch directeur.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

toto wolff mercedes 2023
Toto Wolff kent de rijstijl van Lewis Hamilton maar al te goed na een jarenlange samenwerking.

De mening van teambaas Toto Wolff is iets genuanceerder. 'Bij deze generatie van wagens, vooral hoe de wagen nu in elkaar steekt, kan de rijstijl wel een rol spelen. Het is gewoon iets wat hij graag doet', zegt hij bij F1TV over het late remmen van Hamilton. 'Hij is iemand die laat remt', bevestigt de Oostenrijker. 'Je komt zo met veel snelheid door de bocht. Je ziet hem de rand opzoeken en meer en meer de tijd nemen om een bepaalde prestatie uit de wagen te halen.'

Hamilton denkt ook aan het team

Door de wisselvallige resultaten hebben ze bij Mercedes wel kunnen zien wat hiervan de invloed is op het gedrag van Hamilton. Het is in elk geval niet zo dat de Brit enkel aan zichzelf denkt. 'Hij is zeer georiënteerd op het team', zweert Wolff. Als het functioneren van de auto hem niet aanstaat, dan vindt Hamilton wel een manier om dat te laten blijken. Daar heeft hij zelfs enkel zijn lichaamstaal voor nodig. 'Hij zal niets zeggen, maar ondertussen weten we wel dat hij niet blij is met de wagen.'

In het tweede seizoensdeel was het alvast opvallend dat George Russell regelmatig beter uit de verf kwam dan Lewis Hamilton. 'Lewis is wijs genoeg om te weten dat hij zijn eigen rijgedrag kan aanpassen om ook die richting in te gaan als iets goed werkt voor George', pikt Shovlin weer in. 'Als ze echt beginnen te pushen, dan begin je lichtjes overstuur te zien bij het einde van een bocht. Lewis zal op dat gebied meer last ervaren dan George. Onze focus is dit jaar geweest om de auto te hebben die Lewis nodig heeft, een auto waar hij mee op de limiet kan rijden en waarbij hij geen last heeft van die problemen.' Het is een understatement om te zeggen dat ze daar bij Mercedes zeker niet de hele tijd in geslaagd zijn.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws