Mercedes heeft het moeilijk in langzame bochten: 'Wel verbetering, maar nog altijd niet top' Formule 1
Formule 1

Mercedes heeft het moeilijk in langzame bochten: 'Wel verbetering, maar nog altijd niet top'

Mercedes heeft het moeilijk in langzame bochten: 'Wel verbetering, maar nog altijd niet top'

Ook Andrew Shovlin, de Trackside Engineering Director van het team van Mercedes, zag dat zowel Lewis Hamilton als George Russell het ook op de zaterdag lastig hadden. Tijdens de kwalificatie kwamen de beide heren niet verder dan een respectievelijke zevende en achtste tijd, en daarmee konden ze niet meestrijden om de voorste startrijen. Volgens Shovlin gaat het vooral fout door de prestaties die de W14 kan leveren in de langzame bochten, maar heeft Mercedes wél een strategisch voordeel wat mogelijk een rol kan spelen.

Na de race in Singapore waren zowel Hamilton als Russell al niet tevreden, beide om hele andere redenen. Russell gooide zijn derde plek weg in de laatste ronde, en Hamilton begon na een tegenvallende kwalificatie al teleurgesteld aan de race. Ook in Japan kunnen de heren momenteel weinig teweeg brengen nu Ferrari én McLaren het goed doen en Red Bull Racing weer op het normale, dominante niveau presteert. Echt tevreden zijn ze bij de Duitse renstal dus nog niet, maar volgens Shovlin zijn er nog enkele mogelijkheden om hier en daar gebruik te maken van bepaalde factoren.

Mercedes zag wel kleine verbetering, maar het was vooralsnog niet voldoende

Shovlin benadrukte in het persbericht van Mercedes vlak na de kwalificatie dat het team in de nacht van vrijdag op zaterdag de nodige aanpassingen aan de auto had gemaakt, maar de verbetering wilden vooralsnog niet echt van de grond komen. 'We hebben meerdere dingen aangepast 's nachts in een poging de prestaties in de eerste sector van de baan te verbeteren, want daar waren we op vrijdag echt heel slecht. We hebben wel iets van verbetering kunnen vinden, maar door de verschillende snelheden in de verschillende bochten hier in Suzuka is het nog lang niet optimaal.'

Het lek is dus nog altijd niet boven voor Mercedes, maar Shovlin weet wel dat Mercedes dit soort processen dit seizoen al eerder heeft doorstaan. 'Gaandeweg het seizoen waren we al eerder succesvol in het verbeteren van de prestatie in bochten met langzamere snelheid. Maar in die eerste sector heb je veel downforce nodig bij een bepaalde wegligging, en de W14 is gewoon niet de sterkste auto op dat gebied dus dat hielp ons ook niet echt verder.' Wat ook niet hielp was de prestatie van de concurrentie, die ook best sterk voor de dag kwamen tijdens de kwalificatie. 'In het kampioenschap is Ferrari onze voornaamste concurrent, en we zullen strategisch dan ook vooral op hen letten omdat ze op de startopstelling voor ons staan. Hopelijk kunnen we het gevecht met hen aangaan.'

Mercedes zal wat bandensets betreft volgens Shovlin een strategisch voordeel hebben door een set harde banden die ze nog over hebben. 'Toen we aankwamen verwachtten we al dat de bandenslijtage erg hard zou gaan, en dat vermoeden werd op vrijdag en tijdens de derde training bevestigd. Maar onze tweede set harde banden betekent dat we meer strategische opties hebben die Ferrari waarschijnlijk niet heeft.' De Trackside Engineering Director hoopt dan ook dat zijn team daar gebruik van zal kunnen maken. 'We zullen tijdens het eerste deel van de race uit moeten vinden hoe de slijtage eraan toe gaat en wat voor invloed zal hebben op onze race.'

Verstappen kan dit weekend zijn dominantie weer hervatten! Ook wedden op F1? Registreer nu bij JACKS en ontvang 60 euro aan free bets! Als je verantwoord speelt, houd je het leuk. Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws