Mercedes was te optimistisch met de verwachtingen voor de F1-auto van 2022, zo geeft hoofdingenieur Andrew Shovlin toe in gesprek met Motorsport Week. De verwachting was dat de W13 dicht bij de grond kon komen, maar dit bleek achteraf niet goed te werken met het oog op porpoising. Nu kijkt Mercedes naar oplossingen voor de toekomst.
Shovlin noemt het jaar van de W13 een zeer interessante reis. 'Ik denk dat we te optimistisch waren over waar we dachten dat we de auto konden afstellen. De auto had veel downforce dicht bij de grond, maar er waren veel problemen om de auto echt zo te laten rijden.' Nu is Mercedes opzoek naar wat wél kan. 'De ontwikkelingen zien er goed uit. We werken er dus hard aan om dat te verbeteren.'
Mercedes goed op downforcebanen
Mercedes ontwikkelt al het hele jaar en naarmate het seizoen vorderde, bleek de W13 het beste te liggen op banen die veel downforce vereisen. Een baan als Spa-Francorchamps paste niet in dat plaatje. 'Spa was best interessant', vertelt Shovlin. 'Het was destijds behoorlijk pijnlijk, maar we hebben vaak gezegd dat de slechtste weekenden ons belonen met het meeste leerwerk. De lessen die we daaruit hebben getrokken, geven ons wel een indicatie van waar we de auto in de toekomst moeten ontwikkelen.'
Shovlin zag een weekend na België direct verbetering op Circuit Zandvoort, waar een afstelling met veel downforce de beste keuze is. 'Op Zandvoort hadden we verwacht competitiever te zijn, dus het was geruststellend dat die verwachting uitkwam. Het onderliggende probleem is min of meer geworteld in hoe we de auto hebben ontwikkeld en hoe hij werkt als een aerodynamisch pakket', aldus de Mercedes-topman.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties