Mercedes F1 poogde Verstappens banden naar de knoppen te helpen in Stiermarken Formule 1
Formule 1

Mercedes F1 poogde Verstappens banden naar de knoppen te helpen in Stiermarken

Mercedes F1 poogde Verstappens banden naar de knoppen te helpen in Stiermarken

Volgens James Vowles had Mercedes in Stiermarken geen enkele kans om Max Verstappen te verschalken tijdens de F1-race. Een tweestopper leek gedurende de race nog een mogelijkheid voor Lewis Hamilton, maar op strategisch gebied had Red Bull Racing een mogelijke aanval van de Duitse concurrenten met gemak afgeslagen. Hamilton deed wat hij kon, maar het bleek niet voldoende om zijn Nederlandse titelconcurrent van de winst te houden.

'Waarom zijn we niet voor een tweestopper gegaan met Lewis? We hebben het overwogen, niet alleen voor Lewis, maar ook voor Valtteri (Bottas, red.). Het probleem was dat de kracht van de undercut relatief klein was, ongeveer anderhalve seconde', aldus Vowles, die in een video van Mercedes verklaart waarom de strategieën gekozen zijn die we gezien hebben in de eerste wedstrijd op de Red Bull Ring.

Hij neemt ons mee in de data van Mercedes. Duidelijk valt te zien dat Verstappens gat naar Hamilton na enkele ronden zo groot werd dat de strategische kracht van Mercedes zeer gelimiteerd was. 'Aan de data van de race is te zien dat wij relatief aan Verstappen dusdanig ver achter lagen dat we een succesvolle tweestopper niet uit konden voeren', stelt de Britse Mercedes-topman. Na de openingsfase lag het voordeel bij Red Bull

Mercedes had wellicht eerder naar binnen kunnen gaan, toen Verstappen nog wel in undercut-range was. Vowles: 'We hadden kunnen beslissen het eerder al te doen, maar dan had Verstappen allebei de pitstops de strategie kunnen pareren. Een wissel van positie was dus geen mogelijkheid geweest bij een tweestopper.' Omdat het ze geen extra positie opleverde, maakte het voor Mercedes niet uit of ze nou voor een één- of tweestopper gingen.

Mercedes F1 jaagt Verstappen op

De enige optie die Mercedes nog open hield was om Verstappen zo veel mogelijk onder druk te zetten, geeft Vowles toe: 'Daarom probeerden we zo lang mogelijk te pushen in de stint, in een poging Verstappens banden naar de knoppen te helpen. Als wij dat degradatievoordeel hadden dat we in voorgaande races ook gezien hebben, hadden we ze misschien in een ongemakkelijke positie kunnen dwingen.' Een laatste hoop die uiteindelijk niet realistisch bleek.

'Wat bleek, wij reden absoluut op de limiet, waarna onze banden aan het einde van hun leven waren. We konden niet in die undercut-tijd blijven en verpestten onze banden in het proces', concludeert hij. De drop-off was bij Hamilton vele malen groter dan bij zijn Limburgse concurrent. Tegen het einde van de race dook Hamilton wel nog naar binnen. Op een nieuw setje van de zachtste bandencompound ging hij voor de snelste raceronde, en met succes.

Vowles over Mercedes-strategie in Stiermarken in de F1

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws