Mattia Binotto en Toto Wolff ontkennen dat Ferrari en Mercedes bewust de onderhandelingen van de 2026-motorreglementen vertragen. Audi en Porsche treden graag toe tot de sport, maar stuitten op weerstand van diverse partijen die momenteel al deelnemen en allen inspraak wilden hebben in de ontwikkeling van het nieuwe motorreglementenpakket. Dat is dan ook waarom de merken van Volkswagen Group nog niet toegetreden zijn.
'Wij zijn zeer positief over het feit dat Audi en Porsche zich bij de Formule 1 voegen. Wij zijn daar positief over omdat het geweldig is voor de F1 dat er meer fabrikanten bij komen. Ook is het geweldig om de Volkswagen Group te verwelkomen in ons kampioenschap', aldus het perspectief van Ferrari-teambaas Binotto, die de merken maar al te graag verwelkomt.
De Italiaan stelt dat Ferrari er alles aan gedaan heeft om ervoor te zorgen dat de nieuwe fabrikanten blij zijn met de reglementen. Zo werd de MGU-H afgeschaft, het onderdeel van de motor dat warmte omzet naar energie bij de huidige motoren. 'Dat hebben we enkel gedaan om een intrede te accommoderen. Wat ons betreft is dit namelijk niet per se de beste keuze.'
Ferrari zegt dus bij Autosport al compromissen gesloten te hebben voor Audi en Porsche, en vindt dat het in dit opzicht de twee merken met open armen verwelkomd heeft. Toch liggen de reglementen van 2026 nog steeds niet op tafel. 'Het is een compromis omdat we een technologie weghalen waar wij bekend mee zijn. Bovendien is de efficiëntie van dat onderdeel erg hoog, wat weer goed is voor de sport.'
Wolff wil bevestiging van Audi en Porsche
Ook Wolff stelt dat de huidige Formule 1-deelnemers voldoende compromissen gesloten hebben om een handtekening van de nieuwkomers te rechtvaardigen. 'We willen de reglementswijzigingen niet vertragen, maar ze moeten wel opgesteld worden', stelt de Oostenrijker over het feit dat de reglementen nog niet op papier staan. 'We hebben de MGU-H opgegeven, wat een enorme stap was om nieuwe deelnemers te verwelkomen.'
'Er werd ons verteld dat we eind 2021 een bevestiging hadden van dat zij zich bij de sport zouden voegen. Die bevestiging is tot op de dag van vandaag uitgebleven, en ik weet niet waarom', concludeert de Mercedes-topman, die zich afvraagt waarom het zo lang duurt. Audi en Porsche willen eerst dat de reglementen vastliggen voordat ze zich definitief committeren aan de koningsklasse.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties