Mercedes wil strengere controles op porpoising vanaf 2023, en doet er alles aan om de rest van de grid te overtuigen dat dit nodig is. De FIA hebben ze al zover: het motorsportorgaan poogt wijzigingen door te voeren voor volgend jaar onder het argument dat het vanuit een veiligheidsaspect nodig is. Red Bull Racing en Ferrari verzetten zich hiertegen. Volgens Red Bull-teambaas Christian Horner zal er uiteindelijk een compromis gesloten worden, al is het nog maar de vraag waar men op eindigt.
Op 2 augustus wordt er gestemd over de voorgestelde porpoisingmaatregelen van de FIA. Hoewel er van het fenomeen in relatief beperkte mate sprake is, wil de FIA de bodem toch 25 millimeter hoger leggen dan deze momenteel ligt. Omdat het te laat is voor een reglementswijziging voor 2023, en men nooit tot de hoeveelheid stemmen zal komen die nodig is, wil de FIA onder een veiligheidsargument de wijzigingen implementeren, meldt Auto, Motor und Sport.
Mercedes ziet het liefst dat de wijzigingen doorgevoerd worden, en gebruikt als argument dat zestien van de twintig coureurs aangegeven hebben een verhoogd risico te zien in het feit dat de bolides stuiteren. De Duitse renstal probeert haar argument aan te dikken en heeft gesuggereerd dat de ongelukken van Mick Schumacher en Daniel Ricciardo in Monaco teweeggebracht zijn door porpoising.
Maar ook in de recentere crash van Charles Leclerc in Paul Ricard denkt Mercedes dat porpoising een rol gespeeld heeft. Aan de hand van on-boards stelt het team dat de Ferrari drie keer hard het asfalt raakt, dat dat Leclerc op een vuil gedeelte dwong en dat hij vervolgens de barrières inschoot. Ferrari zelf zegt dat het niets met porpoising te maken had, Red Bull sluit zich aan bij de Italiaanse renstal.
Also read
Update | Herbert verbijsterd over uitspraken Verstappen: 'Teleurstellend in vele opzichten'
Red Bull vreest hoge kosten en gaat uit van een compromis
Red Bull vreest de hoge kosten die gepaard gaan met het verhogen van de minimale afstand tussen de vloer en het asfalt. Helmut Marko: 'Daardoor moet je je hele aerodynamische concept herzien.' In voorgaande seizoenen was dat niet zo'n probleem geweest, maar nu de teams onder een budgetplafond opereren, telt elke cent, en de Oostenrijkse renstal vermoedt dat het dus niet haalbaar is om de gewenste wijzigingen effectief door te voeren.
Horner nam zijn technische expert, Adrian Newey, mee naar de bespreking met Ben Sulayem zodat hij uit kon leggen waar het argument van Red Bull vandaan kwam. Wel is het team van Max Verstappen bereid een compromis te accepteren. Tien millimeter, dat is het maximum waar Red Bull aan wil. 'Een meerderheid van de technisch was vóór deze compromis', weet Mattia Binotto. 'Uiteindelijk zullen we een middenweg vinden', voegt Christian Horner daaraan toe. 'Waar we op landen, dat moeten we nog zien.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties