verstappen rb19 cota 2023 Formule 1
Formule 1

Meerdere problemen kwamen samen voor Verstappen: 'Kon geen middenweg vinden'

verstappen rb19 cota 2023

De Grand Prix van de Verenigde Staten had zomaar anders kunnen verlopen volgens Michael Schmidt. Red Bull Racing kon niet gebruikmaken van de gebruikelijke snelheid en Max Verstappen had tegelijkertijd ook last van remproblemen. De Nederlander wist zowel de sprintrace als de hoofdrace uiteindelijk wel te winnen, maar als Mercedes betere keuzes wist te maken dan had het zomaar anders kunnen zijn, als de diskwalificatie van Lewis Hamilton wordt weggedacht.

Verstappen moest door een fout tijdens de kwalificatie vanaf P6 beginnen. Nadat beide Ferrari-coureurs waren ingehaald, werd het strategieboekje van Red Bull opengedaan. 'Je ziet dat wanneer Verstappen in verkeer rijdt, dat ook zijn banden slijten', zegt Schmidt bij Auto, Motor und Sport. 'Als hij vooraan kan starten dan kan hij heel goed voor de banden zorgen en een goed tempo blijven rijden. Hij had het in de hoofdrace zelf ook heel erg goed door, waardoor hij eerder naar binnen kwam.'

Toen moesten McLaren en Mercedes een keuze gaan maken. Lando Norris werd door de Britse renstal een ronde na de pitstop van Verstappen naar binnen gehaald. Hamilton moest nog wat langer op het circuit blijven, aangezien Mercedes dacht aan een mogelijk eenstopper. 'Een paar ronden later voelde Hamilton heel erg duidelijk dat zijn banden eraan gingen. Er zaten ronden tussen waarin hij gewoon drie seconden verloor ten opzichte van Verstappen. Toen bracht Mercedes hem te vroeg naar binnen om een eenstopper te laten werken en het was te laat voor een ideale tweestopper.'

Meerdere problemen kwamen samen voor Verstappen

Schmidt zag de Grand Prix van de Verenigde Staten dan ook als een realistische kans voor Hamilton om te winnen. Zeker gezien het feit dat Verstappen te maken had met remproblemen. 'De balans in de auto verschoof telkens, waardoor eerst een lock-up had bij de voorbanden en na een aanpassing zijn achterbanden juist het probleem waren. Hij kon gewoon geen goede middenweg vinden. Door het remprobleem lag ook de bandenslijtage een stuk hoger dan verwacht.'

Daarnaast kon Verstappen niet gebruikmaken van een echt dominantie RB19. Door de hobbels op het circuit moest de auto van de Oostenrijkse renstal een stuk hoger dan normaal worden afgesteld. Dat zorgde ervoor dat Red Bull een mogelijke diskwalificatie voorkwam, maar het kwam de snelheid van de bolide niet per se ten goede. 'Normaal zou de lay-out van het circuit in Austin juist heel erg goed passen bij de Red Bull. Door omstandigheden kwamen Mercedes en McLaren, en Ferrari over één ronde, dichterbij', aldus Schmidt.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws