Red Bull Racing-topadviseur Helmut Marko geeft aan dat de crash van Sergio Pérez in Monaco verdere gevolgen kan hebben, en niet alleen voor de Mexicaan zelf. Het was een duur weekend voor de Oostenrijkse renstal in het prinsdom en als er nog zo'n crash plaatsvindt, dan kan het zijn dat niet alle upgrades en onderdelen beschikbaar zijn voor beide auto's.
Van de auto van Pérez bleef afgelopen weekend in Monaco weinig over. De Mexicaan zat vast tussen de twee Haas-coureurs op het stuk na Sainte Devote na de start van de Grand Prix, waarbij Magnussen hem in een spin tikte en hem vervolgens bijna torpedeerde. De voorvleugel en de achtervleugel lagen in duizenden stukjes op en naast de baan, en er bungelde alleen nog een achterband aan de auto. De rest was vrijwel compleet verwoest. Het kostte de Oostenrijkse renstal zeker twee miljoen, en dat is een behoorlijke hap uit het budget voor de upgrades later in het seizoen.
'Dit heeft duidelijk invloed op ons, omdat we moeten heroverwegen wat te doen met de auto', verklaart Marko tegenover Motorsport Magazin. 'Dit kost ons ongeveer twee tot drie miljoen en met de budgetcap is dat natuurlijk een grote handicap. Als we iets extra's moeten doen vanwege de grotere concurrentiekracht van Ferrari en McLaren, zijn we natuurlijk benadeeld', legt de Oostenrijker uit. 'Als er nog een crash is, zal niet alles beschikbaar zijn voor beide auto's. Het was weer een crash waar Magnussen bij was betrokken. Je moet de herhalingen goed bekijken. Godzijdank was het goed afgelopen, maar het was een kritieke situatie', herhaalt Marko de woorden die hij ook al uitsprak bij Sky Sports.
Hoe zit het met de reserveonderdelen? 'Er is al heel wat kapot gegaan'
Formule 2-coureur Richard Verschoor legde onlangs bij Ziggo Sport Race Café uit dat de Formule 1-teams ongeveer twaalf miljoen aan budget hebben voor upgrades, en dat schade daar ook onder valt. Dat Red Bull dus al twee tot drie miljoen kwijt is aan de bolide van Pérez in Monaco, is niet echt fijn. 'Voor onze overwegingen betreffende de auto missen we nu wellicht drie miljoen. Dus ongeacht welke richting we op willen gaan, speelt geld een belangrijke rol', zegt Marko. 'Dit treft ons duidelijk.'
Ook betreffende het aantal reserveonderdelen was de crash van Pérez niet ideaal. 'Er is al heel wat kapot gegaan', waarschuwt de oud-coureur uit Graz. 'Natuurlijk komt er wel weer iets (een upgrade, red.), maar dat is nu allemaal onder de voorwaarde dat we drie miljoen minder hebben. Maar het huidige pakket is wel al in de maak, omdat we nu vanwege de sterkere posities van Ferrari en McLaren iets extra's moeten doen. Op dat gebied worden we natuurlijk beperkt. Er zal zeker, als er nog een crash is, niet genoeg zijn voor beide auto's.'
Meediscussiëren? Klik hier om je te registreren.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties