Lando Norris kon tot nu toe niet tippen aan de prestaties van teamgenoot Oscar Piastri. Tijdens zowel de sprintkwalificatie als de sprintrace zelf, en ook tijdens de kwalificatie voor de race op zondag, kwam de Australiër beter uit de verf. Piastri zal op zondag vanaf P1 starten, nadat hij P2 pakte tijdens de sprintrace. Andrea Stella legt uit waar het misging bij Norris.
De Brit had tijdens de sprintrace van China last van bandenslijtage, waardoor hij vanaf zijn startpositie niet veel verder kwam. Zijn kwalificatie was uiteindelijk ook best rommelig, waarna hij de vierde startplek vaststelde voor zondag. Onlangs gaf de McLaren-coureur al aan dat zijn rijstijl niet helemaal bij de nieuwe McLaren paste. De auto heeft namelijk niet genoeg grip aan de voorkant om een late remstijl te belonen.
Hij won in Melbourne, maar lijkt behoorlijk wat werk te moeten doen om dat in China ook te kunnen. 'Er zijn een paar factoren. Één heeft vooral te maken met het gedrag van de banden op dit asfalt, en de andere is meer gerelateerd aan het gedrag van de auto', legt Stella uit tegenover de aanwezige media. 'Die twee factoren maken het moeilijk om de auto op de limiet te benutten.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Norris' rijstijl belemmerd
De Italiaanse teambaas geeft aan dat dat niet alleen voor Norris geldt, maar Piastri's rijstijl past net wat beter bij de MCL39. 'Ik denk dat het voor Lando een grotere belemmering is, gezien zijn rijstijl en de manier waarop hij de rondetijden eruit wil persen', vervolgt Stella. 'Op beide vlakken, zowel de banden als de auto, kunnen we niet veel doen. We moeten ons gewoon aanpassen.'
Stella gaat niet in detail in op de beperkingen van de auto, maar gaf aan dat het geen problemen zijn die van de ene dag op de andere kunnen worden opgelost. Het gaat om een fundamenteel kenmerk van de auto en niet iets dat via de afstellingen aangepast kan worden. Zoals Stella na de sprintrace al zei, geldt de gevoeligheid van de Pirelli-banden voor iedereen.
Verbetering van de long runs
McLaren mag hoe dan ook niet klagen, ze lijken nog steeds de snelste wagen van het veld te hebben. Daaraan twijfelt Stella. 'We hebben zeker nog verbeteringen nodig tijdens de long runs, want Lando had last van veel bandenslijtage en kon weinig vooruitgang boeken tijdens de sprintrace, terwijl Oscar er beter mee omging', zegt Stella. 'Maar het is ook waar dat Oscar minder last had van vuile lucht.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Tijdens de sprintrace had Piastri twee auto's voor zich. Norris verkeerde in het middenveld. Als Norris in de sprintrace meer last had van bandenslijtage dan Piastri omdat hij in vuile lucht zat, was zijn grotere probleem wellicht het vinden van performance op de softs tijdens de kwalificatie. Hij verloor tevens tijd door kleine foutjes en blokkerende wielen.
'Op de een of andere manier, wanneer hij probeert de laatste tienden te vinden die je normaal gesproken zou winnen met een nieuwe set banden, stuit hij op het gedrag waar ik eerder naar verwees, zonder in details te treden', zegt Stella. 'Voor hem werkt het eindelijk beter als hij op 99 procent van zijn potentieel rijdt. Zodra hij de volle honderd procent eruit probeert te halen, werkt het averechts.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties