McLaren beschikt sinds de grote upgrades uit Miami in elke raceweekend over een competitieve auto. Het Britse team loopt hard in op Red Bull Racing, en lijkt een serieuze kanshebber te zijn op de constructeurstitel. In het coureurskampioenschap heeft McLaren echter een lastigere situatie: Max Verstappen heeft een grote voorsprong, en loopt de laatste maanden ook nog altijd uit.
Waar Red Bull meer dan genoeg zorgen heeft op het moment, zoals ook meerdere malen aangegeven door Verstappen, heeft de Nederlander één pluspunt ten opzichte van uitdager Lando Norris: Verstappen is de onbetwiste nummer één bij Red Bull, en hoeft dus niet te vrezen dat teamgenoot Sergio Pérez veel punten af zal snoepen van zijn totaal. De Mexicaan kreeg recentelijk te horen dat hij ook na de zomerstop nog in de RB20 zal rijden.
Geen voorkeur tussen Piastri en Norris
Hoewel Pérez Red Bull duur kan komen te staan in het constructeurskampioenschap, is het voor Verstappen zelf niet louter nadelig dat zijn teamgenoot op grote achterstand staat. Bij McLaren zijn Lando Norris en Oscar Piastri juist veel meer aan elkaar gewaagd, en dat leverde onder meer in Hongarije een dilemma op. De benjamin van het Formule 1-veld is Norris inmiddels tot op 32 punten genaderd. 'We moeten deze situatie bespreken, want we hebben twee nummers één en we willen hen allebei gelijke kansen geven', vertelt McLaren-CEO Zak Brown tegen Speedweek.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Piastri eindigde in België nog als tweede, terwijl Norris niet verder kwam dan een vijfde plek. 'Als het in de toekomst zo blijkt te zijn dat Oscar Lando kan ondersteunen zonder zijn eigen race te benadelen, dan kijken we daarna. We zullen de situatie onder de loep leggen, en ervoor zorgen dat beide jongens de kans hebben om races te winnen', deelt de Amerikaan. Daarmee lijkt hij niet bereid te zijn om Norris tot eerste coureur uit te roepen, iets wat in Hongarije nog tot veel discussie leidde.
Norris grossiert in het maken van fouten
Dat Norris niet de duidelijke eerste coureur van het team is, is deels aan hemzelf te wijten. De Brit maakte de afgelopen maanden veel te veel fouten, en won ondanks zijn topauto al acht races op rij niet. 'Als coureur probeer je natuurlijk de perfecte race te rijden, maar hij verloor bij de start al enkele plekken', baalt Brown, die zijn coureur door de grindbak zag rijden. 'Ik weet echter niet zeker of hij anders wel zijn plek had behouden.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Brown beseft dat Norris onder grote druk staat. 'Als je Max wil inhalen, dan is er uiteraard veel druk. Ik weet dat Lando behoorlijk zelfkritisch is, en over zijn eigen fouten klaagt. Als we echter het grotere geheel bekijken, dan maakt hij weinig fouten, en heeft hij vooral ook veel goede momenten', vindt de 52-jarige. Norris zag zijn achterstand op Verstappen de laatste maanden meestal oplopen. Inmiddels is het verschil 78 punten, waardoor Verstappen nu al weet dat hij na de Grand Prix van Azerbeidzjan op 15 september nog altijd het kampioenschap aanvoert.
Focus op constructeurskampioenschap
Hoewel Norris een gouden kans liet liggen in België om in te lopen op Verstappen, gaat Brown wel met een goed gevoel de zomerstop in. 'Het is positief dat we met twee auto's de finish haalden, inliepen op Red Bull, en de voorsprong op Ferrari vergrootten. Het negatieve is wel dat Mercedes een geweldige race had. Oscar zei dat hij pas alles uit de auto kon halen in vrije lucht. Daar ontbrak het te lang aan, maar het was voor ons wel alsnog een goede race.' McLaren dichtte het gat op Red Bull met negen punten tot een verschil van 42 punten, en was dankzij de diskwalificatie van George Russell het best scorende team.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties