Red Bull Racing ontving nog voor de dood van oprichter Dietrich Mateschitz zijn zegen om een nieuwe windtunnel te bouwen. Dat schrijft The Race vrijdagochtend. De huidige windtunnel is al in gebruik sinds de koop van het voormalige Jaguar-team en is daarnaast een relikwie uit de koude oorlog.
Doordat de huidige windtunnel al zo oud is - het bestaat al sinds 1946 - brengt dat verschillende problemen met zich mee. Zo zou de temperatuurcontrole niet meer helemaal in orde zijn en ook het creëren van de optimale windsnelheid zou te lang duren. Hoe optimaler de windsnelheid, hoe betrouwbaarder de testresultaten, hoe beter de correlatie met het echte leven.
Het duurt echter te lang voordat die snelheid bereikt wordt en een deel van die tijd wordt opgenomen in de aerodynamische testtijd die een team mag gebruiken. Daarom moet er over zo'n twee jaar een nieuwe windtunnel staan in Milton Keynes, waar ook alle andere faciliteiten van Red Bull staan. 'Het was een van de toezeggingen die Dietrich aan het bedrijf deed om te investeren in een nieuwe tunnel', zegt Christian Horner.
Red Bull 'benadeeld' door budgetstraf
De teambaas van Red Bull wijst erop dat de oude windtunnel nadelig kan zijn nu het team minder testtijd krijgt. Dat is een gevolg van de straf voor het overschrijden van het budgetplafond in 2021. Het besluit om een nieuwe windtunnel te bouwen werd wel al veel eerder genomen en heeft daardoor niets te maken met de straf die het team kreeg van de FIA.
Horner zegt liever de investering in een nieuwe windtunnel te hebben vermeden, maar het team kon niet anders. 'Toen de tunnelregels eenmaal waren ingevoerd, was de efficiëntie van onze tunnel gewoon niet vergelijkbaar met waar de regelgeving naartoe gaat. Het dwong ons om die grote kapitaalinvestering te doen. Daar hebben we voor gekozen.'
Also read
Schmidt ziet Horner uitspraak uit zijn duim zuigen: 'Deze straf gaat Red Bull geen pijn doen'
Windtunnels mogelijk verboden
De timing voor de bouw van een nieuwe windtunnel is wel opvallend. Er wordt namelijk gesproken over een verbod dat vanaf 2030 in moet gaan. Er wordt ook steeds meer gebruik gemaakt van computersimulaties, ook wel CFD genoemd. Red Bull behoort tot de teams die daar sterk in zijn. Toch wordt er gekozen voor de bouw van een nieuwe windtunnel.
Het is immers nog niet zeker of een verbod op windtunnels gerealiseerd kunt worden. Aanvankelijk leek er een meerderheid te zijn voor de beslissing om het wel te doen, maar dat zegt op dit moment nog niks. Horner ziet wel dat computersimulaties een steeds grotere rol spelen en is dan ook niet blij met de onzekerheid. 'We hadden dapper genoeg moeten zijn om in de toekomst weg te lopen van de tunnels. Maar helaas was er een op angst gebaseerde cultuur, in plaats van een omarmende.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties