De FIA heeft voor 2022 haar nieuwe organogram gedeeld en daarmee zijn alle namen voor de posities binnen de wereldwijde organisatie officieel bevestigd. Eerder bleek al dat de rol van Nikolas Tombazis binnen de FIA zou veranderen, maar nu blijkt ook dat de functieomschrijving van Michael Masi is aangepast. Daarnaast verschijnt er een nieuw persoon als hoofdverantwoordelijke voor de regelgeving in de Formule 1.
Ieder jaar publiceert de FIA, dat in de Formule 1 verantwoordelijk is voor het opstellen en handhaven van de sportieve en technische regelgeving, haar organogram. Daarbij worden de namen op verschillende posten bevestigd en verschijnen er hier en daar verrassingen. Ook dit jaar zijn er veranderingen doorgevoerd in de organisatie van de FIA en dat heeft ook impact over wie er in de Formule 1 aan het roer staat.
Also read
Wolff is FIA-beslissingen nog niet vergeten: 'Het was catastrofaal, regels zijn regels'
'Hamilton laat F1-terugkeer afhangen van resultaten Abu Dhabi FIA-onderzoek'
Allereerst is er een nieuwe naam te zien boven de organisatie. Van 2009 tot en met 2021 diende Jean Todt als president van de FIA, maar de Fransman, eveneens oud-teambaas van Ferrari, is per 1 januari 2022 vervangen door Mohammed ben Sulayem. De man uit Dubai was eerder al vicepresident van de FIA en bovendien heeft hij een redelijke staat van dienst als oud-rallycoureur. Ben Sulayem is dus een ervaren bestuurder in de autowereld en neemt bij de FIA de leiding over zowel de sporttak, als de tak voor automobiliteit en veiligheid.
Veel nieuwe namen op cruciale posten
Als nieuwe eindbaas is Ben Sulayem dus een belangrijke nieuwe naam voor de Formule 1, maar nog belangrijker zijn wellicht de nieuwe namen binnen de sporttak van de FIA. De sporttak van de organisatie is opgedeeld in verschillende zijtakken, waaronder bijvoorbeeld Formule en innovatieve series, rally, karting en single-seater series (de Formule 1, 2 en 3, red.). De voorman van de single seater afdeling is dus verantwoordelijk voor de regelgeving in de Formule 1, een belangrijke rol voor de sport dus. In het verleden werd deze rol vervuld door onder meer Charlie Whiting, maar na zijn overlijden is deze rol toegewezen aan twee personen: Michael Masi voor de sportieve reglementen en Nikolas Tombazis voor de technische reglementen. De tweedeling is vooral te verklaren door de enorme klus die in 2021 op de loer lag, namelijk het rond maken van de nieuwe reglementen vanaf 2022.
In het organogram van 2022 zijn die laatste twee namen echter verdwenen. Nu het reglement voor het nieuwe Formule 1-tijdperk rond is brengt de FIA de post terug naar één naam en daar staat die van Peter Bayer. Zodoende verdwijnen Masi en Tombazis als hoofdverantwoordelijken voor de Formule 1, 2 en 3. Bayer is een bekende naam in de organisatie, want de Oostenrijker is al enkele jaren de secretaris-generaal voor de motorsport van de FIA. De bestuurder was dus al enkele jaren betrokken bij het leiden van de Formule 1 en andere motorsportklassen, gereguleerd door de FIA.
Bekijk hier het nieuwe organogram van de FIA voor 2022:
'Functie elders' voor Tombazis en Masi, maar ook weer niet
Een belangrijke vraag die nu overblijft: Wat gebeurt er met de functies van Masi en Tombazis? Allereerst lijkt Masi vooralsnog wedstrijdleider te blijven bij de Formule 1, 2 en 3. Hoewel de verantwoordelijke voor de 'single-seater' post normaal gesproken is weggelegd voor de wedstrijdleider, is er door de FIA niet gecommuniceerd over een andere rol van Masi. De wedstrijdleider lag weliswaar onder vuur na afloop van de Grand Prix van Abu Dhabi, maar is voor en na die Grand Prix altijd gesteund vanuit de FIA.
Daarnaast blijft Tombazis zich richten op de technische reglementen in de Formule 1, zo bleek eerder deze week. De Fransman is immers gespecialiseerd in de technische aspecten van de 2022-auto en hij lijkt dan ook vanaf komend seizoen specifiek toe te zien op de ontwikkeling van de auto's van de teams. Daarmee krijgt Tombazis dus een cruciale rol binnen de FIA en de Formule 1, maar zal hij dus wel worden gemanaged door Bayer, die voor de koningsklasse van de autosport de hoofdrol in 2022 zal bekleden.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties