De RB18 van Red Bull Racing kent nog steeds een struikelblok richting het nieuwe seizoen in de Formule 1. Volgens Helmut Marko komt de nieuwe bolide van de Oostenrijkse renstal nog niet in de buurt van het minimumgewicht dat de auto's mogen hebben. Volgens de adviseur van Red Bull kampen meerdere renstallen met een 'te zware' auto. De FIA heeft inmiddels een compromis gesloten met de teams en het minimumgewicht van de bolides verhoogd.
'We zitten persoonlijk nog ver boven het minimumgewicht', zegt Marko bij het Oostenrijkse OE24. Voor Red Bull is het gewicht nog het enige struikelblok richting het nieuwe seizoen. Het team heeft nog even de tijd om een oplossing te vinden voor het probleem en Marko stelt iedereen dan ook gerust. 'We hebben het achterste van onze tong nog niet laten zien. Er komen nog een aantal onderdelen aan.'
Aanpassingen aan auto Red Bull Racing
Het gewichtsprobleem is onderdeel van het eerste concept van de RB18. De komende weken wordt de bolide telkens doorontwikkeld. Dan moet een oplossing voor het gewichtsprobleem zichzelf presenteren, want het gewicht heeft natuurlijk wel invloed op de snelheid van de auto. 'De auto's zijn misschien zwaar, maar ik vind ze zeer snel', geeft Marko toe. 'Het is mooi om te zien dat teams de regels anders interpreteren. Mercedes heeft bijvoorbeeld een heel andere auto dan wij.'
FIA komt met compromis: minimumgewicht Formule 1-auto
Dit seizoen zullen de auto's in de Formule 1 opnieuw een aantal kilo's zwaarder zijn. In eerste instantie zou het minimumgewicht op 795 kilo komen te liggen, maar dit wordt met drie kilo verhoogd, meldt de Italiaanse tak van Motorsport.com. Teams vroegen na afloop van de testdagen om een verhoging van het minimumgewicht met ongeveer tien tot vijftien kilo, maar zover wilde de FIA niet gaan. De officiële beslissing zal worden gecommuniceerd in Bahrein.
De FIA wilde de grens van achthonderd kilo niet doorbreken en dat nam het bestuursorgaan mee in hun beslissing. De FIA wijst naar de nieuwe technische reglementen en het feit dat deze al twee jaar lang bekend waren bij de teams. De FIA wilde dus enkele problemen niet zien als onvoorziene problemen. De banden, de wieldoppen en vloer zorgden wel voor wat onvoorziene omstandigheden, waarop de FIA dus besloot nog drie kilo toe te voegen aan het minimumgewicht.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties