Helmut Marko maakt zich grote zorgen na de vrijdag in Imola. Na de eerste vrije training ging het al niet goed, maar in plaats van verbetering, merkt de Oostenrijker op dat de problemen in de tweede vrije training alleen maar groter werden. Zelfs het talent van Max Verstappen was niet meer voldoende om de gebreken van de auto te maskeren, aldus Marko.
In de eerste vrije training zette Verstappen nog de vijfde tijd neer. In de tweede vrije training zakte de Limburger nog twee plekken verder. 'Relatief gezien zitten we na de tweede vrije training juist op grotere achterstand dan na de eerste vrije training', zegt Marko dan ook in gesprek met Motorsport Magazin. 'De conclusie is dus dat de wijzigingen qua afstelling niet de juiste waren.'
Red Bull Racing heeft het dit jaar al regelmatig lastig gehad met de banden, en dat speelt ook in Italië weer een hoofdrol. 'De banden en de afstelling gaan hand in hand met elkaar. Dat was inderdaad slechter in de eerste vrije training', meldt Marko als hij gewezen wordt op het feit dat Verstappen aan het begin van de tweede sessie nog liet weten dat de balans beter was dan tijdens de openingssessie. De conclusie is voor Marko in ieder geval duidelijk: 'We staan nu op een positie waar we normaal niet staan.'
Reddingsoperatie
Of het probleem net zo groot zal zijn als in Singapore 2023, of dat Red Bull het lek nog enigszins boven weet te krijgen, moet nog blijken. Doorgaans valt de schade op een moeizame dag in de racesimulaties echter mee, maar in Imola was daar absoluut geen sprake van. 'Beide coureurs hadden ongeveer dezelfde problemen, maar we hebben het eerder meegemaakt dat we moeten vechten met de achterkant van de auto.'
De teamadviseur ziet echter dat het probleem nu niet bij één coureur, maar bij beide coureurs wat te veel van het goede werd. 'Wat me meer zorgen baart, is dat Verstappen er problemen mee heeft. Dat betekent dat hij er geen controle over kan krijgen, en als Verstappen dat niet kan, dan is er iets goed mis', zo omschrijft hij het talent van Verstappen op passende wijze. 'In de kwalificatiesimulaties was het gat niet zo groot als het lijkt te zijn, maar de rest is wel degelijk alarmerend.' Marko ziet vooral de balans en de long runs dus als problemen, en niet zozeer de snelheid over één ronde.
Meediscussiëren? Klik hier om je te registreren.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties