Volgens Helmut Marko was er in de laatste twintig rondes van de Grand Prix van Monaco niks meer te doen om de race van Sergio Pérez te redden, dus besloot Red Bull Racing om alle risico's te nemen. De Mexicaan moest de race aanvangen als twintigste vanwege zijn vroege crash in de kwalificatie op zaterdag, en dat kwam hem duur te staan. De racedag leek van kwaad tot erger te gaan voor de 33-jarige coureur.
Het debacle van de zondag kon niet erger worden dan het al was: Pérez lag laatste op de grid, reed rond met een gebroken vleugel, toen op de zestiende plaats, werd twee keer op een ronde gezet door zijn teamgenoot, en moest ook nog eens vijf pitstops maken. 'Toen maakte het niet uit', haalt Marko zijn schouders op bij het Oostenrijkse Servus TV. 'Alles ging daar mis', besluit de 80-jarige. Echt een strategie was dan ook niet meer vast te knopen aan de race van Pérez toen hij in ronde 34 binnen moest komen vanwege voorvleugel schade.
Toen begon het vanaf ronde 56 ook nog eens te regenen. Aanvankelijk leek het te doen te zijn, toen later bleek dat de coureurs het op slicks echt niet meer zouden overleven. Vooraan het veld kon Max Verstappen makkelijk binnenkomen voor intermediates, maar Pérez werd opnieuw verwezen naar de achterhoede van het veld. 'In deze situatie maakte het allemaal niet uit', herhaalt Marko. 'Dus we zeiden: vol risico!', vervolgt de Oostenrijker, doelend op Pérez nog een keer binnen laten komen voor de full wets.
Marko kritisch op 'slechte timing' van pitstops
Eenmaal op die regenband werd het er voor de Mexicaan niet beter op. Hoewel het plotselinge noodweer hem nog wel de kans bood om wat plekken te winnen, kon Pérez er helaas niet van profiteren. 'We waren één van de laatsten die de pits in kwamen', oordeelt Marko, die de timing daarvan behoorlijk slecht vond. 'Maar daar kan hij niks aan doen', besluit de Oostenrijker. Uiteindelijk kon Pérez er niet meer van maken dan P16.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties