Marko: 'Wat we vrijdag afgesproken hadden, was maandag niets meer waard' Formule 1
Formule 1

Marko: 'Wat we vrijdag afgesproken hadden, was maandag niets meer waard'

Marko: 'Wat we vrijdag afgesproken hadden, was maandag niets meer waard'

Helmut Marko is niet tevreden met de afgelasting van de gesprekken over de bevriezing van de motorreglementen. De Oostenrijker had verwacht dat er maandag 25 januari gestemd zou worden zodat Red Bull Racing definitief gebruik kan blijven maken van Honda-motoren van 2020 maar kwam van een koude kermis thuis. De stemronde vond namelijk niet plaats.

'Wat we vrijdag afgesproken hadden, was maandag niets meer waard', laat Marko geërgerd weten in een eerste reactie tegenover Motorsport-Magazin. Hoewel er oorspronkelijk een digitale stemronde gepland stond voor afgelopen maandag, is er bij enkele deelnemers wat tussengekomen, merkt Marko: 'Er zijn meer gesprekken en onderhandelingen gaande.'

Naar kennis van het Duitse medium vindt de eerstvolgende vergadering waaraan de Formule 1-top deelneemt over twee weken pas weer plaats. Tot die tijd wordt het dus afwachten voor Red Bull, dat wel al moet beginnen aan de ontwikkeling van de 2022-bolide. Vanaf 1 januari mag men immers al sleutelen aan de 2022-versie van de auto's, die onderhevig is aan significante reglementswijzigingen.

Volgens Marko zou het dan ook een deel van de strategie van Renault, Ferrari en Mercedes kunnen zijn om bewust de vergadering op te schorten. Zo zou Red Bull de komende weken nog niet aan de 2022-bolide kunnen werken, terwijl haar concurrenten dat wel al kunnen. 'Dat is helemaal geen ondenkbaar scenario', bevestigt de Red Bull Racing-adviseur.

Red Bull onder druk

Ross Brawn, die met RaceFans praatte, geeft toe dat het er in de sport soms zo aan toe kan gaan en dat het nou eenmaal tijd kost om alle neuzen dezelfde kant op te laten wijzen: 'Het is typisch Formule 1, op meerdere fronten en tussen meerdere partijen vinden er momenteel discussies plaats. Als ze na 2021 willen rijden, moeten ze simpelweg in zee met een motorleverancier.'

Ook Marko realiseert zich dat de tijd dringt. De eerste deadline, 1 januari 2021, heeft Red Bull al gemist en hoe langer de bevriezing op zich laat wachten, hoe dichter Red Bull bij een vernieuwde samenwerking met Renault komt te liggen. Marko houdt het hoofd koel: 'Wij zijn in ieder geval flexibel en proberen positief te blijven.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws