Helmut Marko heeft een drietal fouten van Red Bull Racing aangewezen als oorzaken voor het uit handen geven van de overwinning in Bahrein. De plotse stilstand van Sergio Perez in de opwarmronde vormde een startschot voor een reeks technische problemen, die Max Verstappen in een moeilijke positie dwongen. Na de mislukte inhaalpoging van de Nederlander in de slotfase van de wedstrijd was het gedaan met Red Bulls kans op de hoogste trede van het ereschavot.
'Het begon al met de batterijwissel van Perez', zo steekt de Red Bull-adviseur van wal in gesprek met Österreich. 'Tijdens de opwarmronde stopte de auto, we weten nog steeds niet waarom', voegt hij daaraan toe. Was het niet voor het goede handelen van de Mexicaan, dan was Red Bull al een bolide kwijt geweest voordat de lichten überhaupt gedoofd waren. Marko: 'Perez reageerde zeer adequaat en legde zeer behouden alle protocollen af.'
Maar de gifbeker moest leeg bij de Oostenrijkers. Zoals Marko al eerder aangaf wist Red Bull niet alles uit de Honda-motor te halen omdat ze de temperaturen op het circuit niet goed inschatten: 'Vervolgens kenden we problemen met de motor, wij hebben niet goed gereageerd op de koelere temperaturen die zich voordeden in Bahrein. En daarna liep het mis bij de inhaalactie van Max.'
Marko laat in het interview de differentieelproblemen bij Verstappen zelfs buiten beschouwing. Het differentieel reguleert de draaisnelheid van de wielen en wanneer dit onderdeel niet naar behoren werkt, kent een coureur meer wielspin bij het uitkomen van de bocht dan gewenst. Dit kost tijd en zou een reden kunnen zijn dat Lewis Hamilton in het undercut-window van Verstappen wist te blijven in de openingsfase van de race.
'Verstappen dacht dat hij die vijf seconden wel goed kon maken'
De inhaalactie van Verstappen verdient wat extra aandacht van de man uit Graz. 'Verstappen vond het vervelend dat hij Hamilton die positie terug moest geven, maar wij gaven enkel de instructies van de FIA door', verklaart Marko tegenover het Oostenrijkse medium. De Limburger beklaagde zich over de boordradio over het feit dat hij P1 af moest staan, de wedstrijdleiding achtte zijn inhaalmanoeuvre op Hamilton illegaal.
Een alternatieve optie voor de renstal was om het advies van wedstrijdleider Michael Masi niet door te spelen, wat Verstappen ongetwijfeld op een straf was komen te staan. Marko: 'Verstappen dacht dat hij die vijf seconden wel goed zou kunnen maken op het circuit, maar dan had de wedstrijdleiding hem gewoon tien seconden gegeven.' Verstappen luisterde naar zijn team en liet de zevenvoudig wereldkampioen passeren, wat hem uiteindelijk de overwinning kostte.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties