Helmut Marko zag dat Max Verstappen geen foutloze ronde reed in het bepalende deel van de kwalificatie voor de sprintrace, maar dat de Nederlander toch weer zijn auto op zijn bijna vaste startplek mag parkeren voor aanvang van de zaterdagsrace. Dat was een gevolg van de omstandigheden, waaronder niemand foutloos bleef.
Lange tijd zag het er niet naar uit dat Verstappen favoriet was voor poleposition, weet ook Marko. 'De snelheid uit de vrije training was verdwenen, en stiekem hadden we het best lastig, maar uiteindelijk staat Max er wel weer als het moet', ziet Marko tevreden. 'Daar draait het wel om. Max maakte een foutje, maar de anderen maakten meer fouten dan Max. Met die zachte banden was het voor iedereen lastig om de banden op de juiste temperatuur te krijgen', deelt de 81-jarige met Autosport.
Daarbij speelden de weersomstandigheden een hoofdrol. 'We hoorden dat Max aan het klagen was op de boordradio. We hadden een probleem om deze zachte banden op de juiste temperatuur te krijgen.' In de vrije training gaf Verstappen in zijn stint op de zachte banden nog aan dat zijn Pirelli-banden enorm oververhit raakten, maar nu waren de banden dus niet warm genoeg. 'De temperatuur daalde iets, dat ging om vier graden.'
Toch kwam Verstappen in de korte kwalificatiesessie weer bovendrijven. 'Max deed het toch het beste van iedereen, en de voorsprong is aanzienlijk voor dit circuit', vindt Marko over het verschil van een tiende met kwalificatierivaal Charles Leclerc. 'Sergio Pérez pakte de derde plek, dus we zijn tevreden', concludeert de teamadviseur van Red Bull Racing.
McLaren laat het afweten
'Niemand bleef in het derde deel van de kwalificatie foutloos. Vooral de terugval van McLaren was heel opvallend', vindt de Oostenrijker. 'We begrijpen niks van de inzinking van McLaren, want op de mediumbanden waren ze echt dominant', weet Marko te melden in eigen land bij ORF. Norris, de man met de snelste rondetijd uit de kwalificatie, wist zijn SQ2-tijd in SQ3 met zachtere banden niet meer te evenaren.
Voor SQ3 leek Verstappen Norris te moeten verslaan, maar Norris verloor in de eerste sector al acht tienden. 'Op de mediums dachten we dat we McLaren niet konden evenaren, maar aan het einde waren ze opeens nergens meer.' Uiteindelijk was Oscar Piastri met een half pakket aan upgrades nog de snelste McLaren-coureur op de zesde plek, terwijl Norris op de negende plek bleef steken. 'Het was een gekke sessie.' Van alle coureurs verbeterde Verstappen zich tussen Q2 en Q3 nog het meeste, met 0,36 seconden. Pérez verbeterde zich helemaal niet, net als vier anderen, waarbij Norris juist 0,875 seconden langzamer was in SQ3.
Goede start cruciaal
Vervolgens richtte Marko het vizier op de sprintrace, die negentien ronden bedraagt, en waar de zachte banden overduidelijk vermeden zullen worden. Marko beseft dat het vooral belangrijk is om een goede start te hebben. 'Daarna moet je zo hard rijden als nodig is. We zitten over het algemeen wel in een goede uitgangspositie. Als de start goed is, dan is Max meestal degene die de race vooraan kan controleren.'
Niets missen van Verstappen in 2024 en 2025? Sluit dan een abonnement af bij Viaplay.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties