Jos Verstappen deelt de laatste jaren niet vaak iets op sociale media, maar deze video van de achtervleugel van McLaren in vergelijking met die van Red Bull Racing, herplaatste hij op zijn X-pagina. Red Bull-topadviseur Helmut Marko heeft de beelden ook gezien en snapt dat meer mensen vraagtekens erbij zetten. Daaraan kan Red Bull echter weinig doen.
McLaren lag eind vorig jaar al onder een vergrootglas vanwege een technische innovatie die de grenzen van het FIA-wetboek behoorlijk opzocht. Zo kwam het team in Bakoe met een 'mini-DRS'-systeem, waardoor ze als het ware gebruikmaakten van DRS zonder de klep open te hebben. Op circuits met lange rechte stukken en harde remzones had McLaren daarmee een voordeel. De FIA bepaalde na klachten van onder anderen Red Bull en Ferrari dat McLaren haar vleugels moest aanpassen.
De FIA wilde eerst niets doen aan flexi-wings, en kwam vervolgens laat met een besluit om de regels wel aan te scherpen. In China en Japan mocht de slot gap nog maar 0,5 mm variëren, wat voorheen 2 mm was. Beelden op sociale media suggereren dat McLaren zich alsnog niet aan de regels houdt, maar wel door de statische tests is gekomen. Daarbij wordt de doorbuiging van de vleugel getest onder een belasting van 75 kg terwijl de auto stilstaat.
Jos Verstappen deelde deze beelden, waarbij het onderschrift luidde dat 'het seizoen pas in Spanje zou beginnen, want McLaren is een monster op het gebied van flexibele vleugels'. Als McLarens vleugel wel te flexibel is, suggereert het dat de tests van de FIA niet waterdicht zijn. 'Dat is aan de FIA', reageert Marko bij Motorsport.com over de huidige controles en of de concurrentie daaraan voldoet. 'Maar als ik de beelden van Jos zie, dan laat dat een ander beeld zien.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
De FIA moet beslissen
Er heerst onvrede over de mogelijkheid dat de FIA de flexi-wings niet onder controle heeft. Bij McLaren heerst vooral frustratie dat men het hier nog steeds over heeft. 'Wij houden ons volledig aan de regels. We doen gewoon goed werk. Mensen kunnen roepen wat ze willen, maar in werkelijkheid hebben ze geen flauw idee', zei Lando Norris. Max Verstappen heeft dezelfde beelden gezien als zijn vader, maar geeft aan niet over de regels te gaan.
'Ik ben ook niet degene die ze moet handhaven. Als ik de beelden zie, dan is het waarschijnlijk hetzelfde als veel andere mensen ook zien', zei hij, wat duidelijk maakt wat zijn mening erover is. Red Bull kan niet veel doen dan zich focussen op zichzelf. 'Het is aan de FIA', herhaalt Marko op de vraag of er stappen moeten worden ondernomen. 'Zij gaan erover, wij zijn geen scrutineers.'
Flexi-wings in Bahrein
Dit weekend kunnen flexi-wings mogelijk een grote rol spelen. Op het rechte stuk en in de harde remzones, die opgevolgd worden door trage bochten, gedijt McLaren sowieso al, en als de flexi-wings daarbij komen, kan het voordeel significant zijn. De FIA laat weten dat ze op de hoogte zijn van de beelden, maar dat er geen officiële klacht is ingediend door een concurrerend team. Het bestuursorgaan benadrukt dat McLaren door de tests is gekomen, die vanaf de Grand Prix van China zijn aangescherpt.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties