christian horner helmut marko red bull racing saoedi arabie 1 Formule 1
Formule 1

Marko spreekt van 'gigantische veranderingen' bij Red Bull: 'Veel dichter bij McLaren'

christian horner helmut marko red bull racing saoedi arabie 1

Red Bull Racing heeft letterlijk en figuurlijk een Goede Vrijdag achter de rug. Hoewel McLaren de topfavoriet blijft, heeft Red Bull een rampweekend in Bahrein achter zich gelaten en de knop omgezet. Helmut Marko gaf toe dat het team grote veranderingen aan de afstelling heeft doorgevoerd. De teamadviseur noemde dit een doorslaand succes, met één slag om de arm.

Verstappen sloot de dag in Jeddah als derde af. Daarmee was hij weliswaar langzamer dan de McLaren-coureurs, maar ook duidelijk sneller dan de rest. 'Dit was de beste vrijdag in een lange tijd', zegt Marko dan ook tegen de Duitse tak van Sky Sports F1. Red Bull slaagde er dit seizoen nog niet in om een van de zes snelste tijden van de vrijdagtrainingen neer te zetten, maar stond nu zelfs met beide coureurs in de top zes.

Positief en negatief punt

Marko legt uit dat dit vooral te danken is aan een totaal nieuwe afstelling van het team. 'We hebben gigantische veranderingen doorgevoerd', geeft de 81-jarige prijs, die daarbij profiteerde van het feit dat Yuki Tsunoda ook snel is en Red Bull zo verschillende dingen kan testen met beide coureurs. 'We hebben verschillende nieuwe afstellingen uitgeprobeerd. Over één rondje ziet dat er goed uit, maar we komen nog wel twee tot drie tienden tekort op McLaren.'

Red Bull mag dus tevreden zijn na de eerste dag van het weekend, maar Marko geeft wel ook meteen aan dat er nog genoeg werk aan de winkel is. 'Helaas waren we in de racesimulaties wel veel te langzaam', baalt de teamadviseur. 'De banden werden te warm en degradeerden daardoor te veel. We moeten er nu voor zorgen dat we onze snelheid voor de kwalificatie behouden, terwijl we wel de bandenslijtage in de race binnen de perken kunnen houden.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max verstappen red bull racing rb21 saoedi arabie 15
In VT1 had Verstappen nog last van onderstuur in de eerste bocht; in VT2 was dat opgelost.

Het is lastig om de tijden van Verstappen met andere coureurs te vergelijken, aangezien de wereldkampioen als enige topcoureur een langere racesimulatie reed. Veel concurrenten begonnen pas in het laatste kwartier aan die long run, waarna de crash van Tsunoda er vervolgens voor zorgde dat die racesimulaties bij veel coureurs slechts uit zo'n vijf ronden bestonden.

Vizier op McLaren

Marko bevestigde dat Red Bull Racing ook vooruitgang heeft geboekt met de balans van de RB21. De Oostenrijker benadrukte dat de geboekte progressie niet alleen ermee te maken had dat het circuit in Jeddah beter bij de auto past. 'McLaren heeft een auto die overal werkt, en wij moeten een inhaalslag maken, maar ik denk zeker dat we dichterbij zijn gekomen over één ronde. 'We hebben verschillende afstellingen uitgeprobeerd, en in de kwalificatiesimulaties werkte dat goed.'

'We staan nu veel dichter bij de McLarens', herhaalt de man uit Graz. Als Verstappen weer weet te stunten, net als in Japan, heeft hij de kans om de leiding in het kampioenschap over te nemen. De Nederlander staat slechts vijf punten achter Oscar Piastri en acht punten achter leider Lando Norris. George Russell staat op zijn beurt weer zes punten achter Verstappen, waardoor we vier coureurs binnen veertien punten hebben. Red Bull hoopt daarnaast een slag te slaan in Imola met een upgradepakket, en twee weken later in Spanje, als de flexibele vleugels aangepakt worden.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws