Helmut Marko geeft vrij dat Red Bull Racing nog steeds met overgewicht kampt bij de RB18. De Oostenrijkse renstal is in de beginfase van het 2022-seizoen al flink aan de slag gegaan om een gewichtsvermindering te realiseren, maar moest voor Monaco een stapje terugdoen door problemen met de DRS. Op dit moment zit Red Bull nog zo'n vijf kilo boven het minimumgewicht, die zo snel mogelijk weggewerkt moet worden.
De Oostenrijker gaat bij de Italiaanse tak van Motorsport.com in op de technische details van de RB18. In Spanje kwam Red Bull met een gewichtsvermindering aan, maar daardoor ervoer Max Verstappen problemen met de DRS. Voor de Grand Prix van Monaco ging men dus terug naar het oude, zwaardere model. Zodoende heeft Red Bull nog steeds last van overgewicht.
'Het is een proces dat tijd kost', stelt Marko tegenover het autosportmedium. 'Laten we zeggen dat het positieve aspect is dat we een paar tienden zullen winnen wanneer we dat doel bereiken.' Dat is voor de Red Bull-adviseur dan ook meteen het enige lichtpuntje, want vijf kilo kost een F1-team zo'n anderhalve tiende aan rondetijd. In het spannende gevecht met Ferrari van 2022 kan zo'n marge het verschil maken.
Also read
Werpt Red Bull met Pérez' contractverlenging haar concurrenten een topcoureur in de schoot?
Red Bull moet vijf kilo kwijt
Hoe groot is het probleem precies? Marko geeft het vrij: 'Of we er vijf kilo boven zitten? Laten we zeggen dat dat een vrij accurate schatting is.' De precieze getallen geeft hij niet, maar wel benadrukt hij meteen hoe het met het gewicht van de directe concurrenten zit. 'Ik denk dat Ferrari op dat minimumgewicht zit, terwijl Mercedes in hetzelfde schuitje zit als wij.'
Verstappen worstelt met RB18
Verstappen had het tijdens het afgelopen Grand Prix-weekend lastig in de RB18 en wist het hele weekend zijn ware niveau niet te halen. 'Ik denk niet dat we in Monaco de ware potentie van Verstappen en deze auto gezien hebben. Hij had constant problemen in bocht 1 en toen hij erin slaagde om die bocht wél goed te nemen, had hij last van een rode vlag', verklaart Marko.
'Hij had Charles Leclercs poletijd niet gehaald, maar de voorste startrij was zeker mogelijk geweest. Die marge die we destijds zagen, is dus niet zo groot', concludeert hij. Verstappen zat ook in een tijdsverbetering toen teamgenoot Sergio Pérez zijn Red Bull in de muur parkeerde. Daarmee voorkwam hij een tijdsverbetering van zijn teamgenoot, evenals veel andere coureurs die het tot Q3 geschopt hadden.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties