Helmut Marko zag hoe de kwalificatie in Miami vooral een hele lastige sessie opleverde, maar wel met dezelfde snelste man als tijdens de eerste vijf kwalificaties van het seizoen: Max Verstappen. Volgens de teamadviseur was dat vooral een gevolg ervan dat de wereldkampioen een goed compromis wist te vinden met de onvoorspelbare Pirelli-banden.
Verstappen beklaagde zich na zijn poleposition ook over de banden, en ook Marko probeerde uit te leggen waar de moeilijkheid in zat. 'Het probleem was dat je de banden in de eerste sector niet te zwaar kon belasten, als je in de derde sector nog wat grip over wilde houden. Als je naar de reacties van iedereen luistert, en de sectortijden vergelijkt, zie je wel dat niemand een optimale ronde reed', vertelt Marko in eigen land bij ORF.
Wanhoopspoging bij Mercedes
Hoewel Verstappen dus ook geen perfecte ronde reed, is het volgens Marko geen toeval dat de 26-jarige weer bovenaan eindigde. 'Ik zou zeggen dat Max het juiste compromis wist te vinden, en hij staat weer knap voor de Ferrari's. Mercedes wisselde zelfs naar de mediumbanden', zo kaart Marko aan dat de concurrenten zich ook niet goed voelden op de zachtste banden. Bij Mercedes leverde dit zelfs nog tijdsverbeteringen op tegenover de eerste run op zachte banden in Q3. 'Ik denk dat dit een wanhoopspoging was', oordeelt Marko over de keuze van Mercedes. In de eerste run van Q3 reed Lando Norris ook al op de mediumbanden, al ging de Brit vervolgens ook nog op zachte banden op pad, waarmee hij zijn snelste Q3-tijd liet noteren.
Complimenten voor Verstappen
De kwalificatie ging als een nachtkaars uit, zonder tijdsverbeteringen voor de toppers in de slotminuten, maar Marko denkt dat de poleposition van Verstappen niet op waarde geschat wordt. 'Het laat in ieder geval zien dat niemand de banden onder controle had, en dat Max wist hoe hij het beste kon rijden om een goed compromis te vinden. Om zo'n compromis te vinden tussen snelheid en het in leven houden van de banden heb je heel veel gevoel nodig, en ook een bepaalde portie geluk, omdat het allemaal voorbij is als je een klein momentje hebt. Dat wist Sergio (Pérez, red.) niet zo goed te doen als Max.'
Marko merkte ook op dat de gehele top drie zich in de laatste snelle pogingen niet meer wist te verbeteren. 'We probeerden er iets anders uit te halen, maar je kunt hier het gedrag van de banden niet inschatten. Minder luchtdruk, kleine veranderingen, en andere opwarmrondes', noemt Marko als oorzaken voor het gebrek aan progressie in Q3. De Oostenrijker sloot af met een korte opmerking over McLaren, dat de vijfde en zesde tijd pakte. 'We waren verrast dat McLaren niet de snelheid liet zien die ze in de sprintkwalificatie nog hadden.'
Niets missen van Verstappen in 2024 en 2025? Sluit dan een abonnement met korting af bij Viaplay.
Pakt Verstappen de overwinning in Miami? Krijg 50x of 100x je inzet bij een winstmarge van 10 seconden of meer! Voor nieuwe spelers, 24+. Lees de voorwaarden.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties