Max Verstappen stuntte in de Japanse kwalificatie met een poleposition, maar de wereldkampioen maakte na afloop meteen duidelijk dat dit niet betekent dat de problemen opgelost zijn. Verstappen benadrukt dat zijn poleposition puur te wijten is aan de fouten van andere coureurs, en doordat hij zelf het verschil wist te maken. Marko deelt hoe Red Bull Racing verraste met een poleposition, en geeft toe dat het team lang zoekende was.
Marko verscheen na de kwalificatie voor de microfoon van ORF, en vertelde aan zijn landgenoten dat hij ook totaal verrast werd door de uitslag van de kwalificatie. 'We hadden hier eerlijk gezegd niet op gerekend, maar GP, de race engineer van Max, had de auto tussen de derde vrije training en de kwalificatie nog een keer helemaal laten ombouwen. Hij koos voor de juiste onderdelen', zo prijst de teamadviseur Gianpiero Lambiase.
RB21 reageert niet goed
Daarnaast stond Marko stil bij de bepalende rol van Verstappen in de spannende kwalificatie. 'Zo'n ongelofelijke ronde, dat kan natuurlijk alleen Max', glundert de 81-jarige. Verstappen is samen met Oscar Piastri nu de enige coureur, die alle races vanaf de eerste twee startrijen mocht aanvangen. Marko krijgt de vraag hoe Verstappen het team wist te helpen met wat er veranderd moest worden aan de afstelling. 'Dat had zeker te maken met ervaring. We waren niet competitief, dus dan moet je risico's nemen. Gelukkig pakte dat goed uit', zo prijst de Oostenrijker zichzelf gelukkig.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Marko geeft toe dat de rest van het weekend helemaal niet goed verliep voor Verstappen en Yuki Tsunoda. 'Ja, in de trainingen kwamen we nog minimaal een halve seconde tekort. We hadden dit niet meer verwacht. We wisten niet waar het aan lag. De auto reageerde haast niet of verkeerd op afstellingswijzigingen', zo deelt Marko zorgwekkende observaties uit het Red Bull-team. 'Opeens werkte alles.' Het probleem leek dus met enig geluk opgelost te worden, maar deze berichten geven inderdaad aan dat de problemen nog niet tot de verleden tijd behoren.
Doel voor Tsunoda
'Yuki had ook de snelheid', voegt Marko toe. 'Hij maakt in de eerste bocht een foutje en daarna nog een foutje, want anders had hij ook Q3 gehaald.' Uiteindelijk strandde de thuisrijder op de vijftiende plek, al krijgt hij na de gridstraf van Carlos Sainz nog een plekje cadeau. 'Die afstellingswijzigingen waren bepalend, maar je moet het ook omzetten in een rondetijd. Max zette ijzersterke sectortijden neer in de eerste en tweede sector, en toen kwam ook nog die laatste sector. Ongelofelijk', concludeert Marko.
Marko geeft vervolgens aan dat Tsunoda's weekend wel ingewikkelder is geworden na de fout in de kwalificatie, aangezien inhalen in Japan niet makkelijk is. 'We moeten nog naar het weer kijken', voegt Marko toe. 'Het wordt moeilijk om punten te halen, maar als we op het juiste moment een Safety Car krijgen, is dat wel mogelijk.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties