Helmut Marko was niet geheel tevreden na de Sprint Shootout met de prestaties van Red Bull Racing. Max Verstappen was de snelste van de beide coureurs met een vierde plek, terwijl Sergio Pérez op zaterdag in China een rij verder naar achteren staat, op de zesde plek. Marko wees bij de prestaties naar individuele fouten, problemen met de bandentemperatuur, en het onvoorspelbare sprintformat.
In de eerste twee delen van de sprintkwalificatie heerste Red Bull op de mediumbanden wel nog op een grotendeels droge baan. In het laatste kwalificatiedeel zorgde de regen voor een verrassende top drie met Lando Norris, Lewis Hamilton, en Fernando Alonso. 'Het was bepalend om de banden op temperatuur te krijgen. Het beste voorbeeld hiervan was Lewis Hamilton', weet Marko bij het Oostenrijkse ServusTV te melden. 'Eerst gleed hij nog hopeloos in de rondte, en daarna kwam hij in SQ3 naar binnen om van banden te wisselen, schijnbaar naar banden met hogere bandendruk, en toen was hij opeens competitief.'
Bandentemperatuur bepalend
Bij Red Bull verliep in de regen niet alles volgens plan. 'Bij beide coureurs hadden we nagenoeg dezelfde bandendruk. Desalniettemin wist Pérez de temperatuur wél in de banden te krijgen. Zonder zijn foutje had hij helemaal vooraan kunnen staan. Bij Max kregen we de temperatuur simpelweg niet in de banden. Waarom dat zo was, weten we niet', laat de teamadviseur van de constructeurskampioen optekenen.
'In het verleden hebben we hier boeiende races gezien, waar de baantemperatuur belangrijk was, en we veel rubber naast de ideale lijn zagen', zo blikt Marko terug op races uit het verleden. 'Toch vraag ik me af waarom wij vandaag bij één auto de banden wel de temperatuur zagen stijgen, en waarom die temperatuur bij Max zo laag bleef.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Hoewel de uitgangspositie voor de sprintrace niet ideaal is, houdt Marko wel vertrouwen in een goed verder verloop van het weekend. 'In de droge sessies stonden we vooraan. We hebben een probleem gevonden bij de auto van Max', vertelt de 80-jarige. 'Daarnaast hebben we wat kleine veranderingen doorgevoerd, die een positief effect hadden. Daarom zijn we optimistisch dat we het in de kwalificatie goed kunnen doen als het dan droog is, maar ook als het dan weer nat is, als we uitgevogeld hebben waarom we de banden niet op temperatuur konden krijgen.'
Sprintformat
Marko werd ook nog gevraagd naar zijn mening over het weekendformat. 'Ik denk dat de startopstelling laat zien, ook als je naar het middenveld kijkt, met beide Saubers in de top tien, dat het in zekere zin een loterij was', maakt de Oostenrijker duidelijk. 'De combinatie van een sprintrace op een circuit waar we met de grondeffect-auto's nog niet gereden hebben, is naar mijn mening wel wat over de limiet.' Daar werd uiteindelijk dus nog een extra ingrediënt aan toegevoegd met regen aan het slot van de kwalificatiesessie.
Meediscussiëren? Klik hier om je te registeren.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties