Voor Max Verstappen was de openingsdag op het Circuit Gilles Villeneuve er één om snel te vergeten. Een motorprobleem hield de coureur van Red Bull Racing vrijwel de gehele tweede oefensessie aan de kant. En aangezien Verstappen vrijdag ook een nieuwe krachtbron heeft gestoken volgens de FIA-documenten, kan het probleem mogelijk op de korte termijn al gevolgen hebben voor de Nederlander. Helmut Marko heeft echter goed nieuws.
Waar de meeste coureurs na een vrijwel volledig verloren eerste sessie nog flink wat meters konden maken in VT2, daar bleef Verstappen door een probleem met de ERS (Energy Recovery System) steken op slechts vier ronden. Wat er precies aan de hand is met de motor van Verstappen, is volgens Marko nog niet helemaal duidelijk. 'Het is een probleem met de motor. We moeten de motor nu uit de auto halen om de exacte oorzaak te vinden, maar het zit in ieder geval aan de elektrische kant van de motor', liet Marko aan Motorsport.com weten.
Red Bull heeft zowel Verstappen als Pérez dit weekend van een nieuwe krachtbron voorzien, maar met dit nieuwe exemplaar is volgens de 81-jarige adviseur van Red Bull niets aan de hand. 'Nee, dit is geen nieuwe, maar een oude motor', heeft Marko, die natuurlijk wel baalt van de gemiste baantijd, goed nieuws voor de drievoudig wereldkampioen. 'Het is inderdaad vervelend doordat de eerste sessie ook al grotendeels nat was en geen conclusies opleverde. Laten we voor het vinden van een goede afstelling hopen dat de laatste training droog verloopt. Als we in ieder geval één droge training krijgen, dan hoeft het nog niet zo pijnlijk te zijn.'
Gelukkig tast het team ook niet volledig in het duister na de openingsdag in Canada. 'We hebben in ieder geval nog informatie van Checo (Pérez, red.) en bovendien hadden beide RB-coureurs een goede dag. Ik heb er vertrouwen in dat we wel een oplossing vinden', blijft Marko optimistisch ondanks de valse start van het weekend voor Verstappen.
Geen zorgen over snelheid RB20
Hoewel Pérez Red Bull wel van belangrijke data kon voorzien, was zijn tiende positie in de tijdenlijst niet direct hoopgevend, al maakt Marko zich daar absoluut geen zorgen over. De Oostenrijker legt uit waarom niet. 'Hij heeft geen enkel risico genomen en bovendien ligt je positie op de ranglijst er nu volledig aan wanneer je buiten was', zegt Marko. 'Maar we hebben na Monaco enkele problemen gevonden en hopen dat we nu stappen kunnen zetten met een nieuwe afstelling voor dit raceweekend. Toen Max wel op de baan te vinden was, noteerde hij paarse sectortijden in sector twee, dus het ziet er op zich wel veelbelovend uit', aldus Marko, die stelt dat de problemen niet direct met het DNA van de RB20 te maken hebben.
'Ik denk niet per se dat het in het DNA van onze auto zit. Het is meer een combinatie van factoren. Momenteel ziet het er in ieder geval beter uit dan in Monte Carlo', vervolgt Marko, die verder denkt dat de regen dit weekend in het voordeel van Verstappen zal zijn. 'Een regenrace zou ons inderdaad helpen met de problemen die we hebben', doelt de adviseur op de problemen met het rijden over de kerbstones. 'En bovendien is Max in de regen ook vaak een klasse apart.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties