Red Bull Racing heeft de data van de auto van Lewis Hamilton gebruikt om Charles Leclerc in de laatste ronden van de race in Saoedi-Arabië aan te vallen. De zevenvoudig wereldkampioen begon de race namelijk op hards, waardoor Red Bull kon kijken hoe de bandendegradatie was. Uiteindelijk brachten deze inzichten Max Verstappen de overwinning, omdat de coureur wist wanneer hij kon pushen.
Tijdens de Grand Prix reden Red Bull en Ferrari met twee verschillende afstellingen. De bandendegradatie was bij de Oostenrijkse renstal al een stuk minder, maar toch keek het team naar de data van anderen. 'We hebben de bandendegradatie van Hamilton op de hards heel erg goed in de gaten gehouden', zegt Helmut Marko bij Auto, Motor und Sport. 'Daardoor konden we tegen Max zeggen dat hij echt kon pushen.'
De afstelling van Ferrari leek zich vooral te focussen op de kwalificatie, terwijl de afstelling van Red Bull juist de racesnelheid ten goede kwam. 'We hebben de auto bewust op deze manier afgesteld', legt Marko uit. 'We zagen wel dat we tijd verloren in de eerste sector, maar we waren heel snel op de rechte stukken. Als je een coureur als Max hebt dan weet je dat hij daarmee om kan gaan.' In de eindfase zat Verstappen telkens aan de staart van Leclerc in de laatste bocht. Uiteindelijk wist de Nederlander de eerste plek te veroveren.
Marko ziet Latifi Red Bull helpen en tegenwerken
De race had heel anders kunnen lopen, maar door een crash van Nicholas Latifi werd de wedstrijd op zijn kop gegooid. Door een geweldige ronde in Q3 startte Sergio Pérez vanaf poleposition en tijdens de eerste fase van de race had hij de controle. 'Latifi heeft ervoor gezorgd dat we deze race hebben gewonnen, maar tegelijkertijd hadden we ook met twee coureurs op het podium kunnen staan. Dat is heel erg zuur voor Pérez, maar zo werkt het nou eenmaal met een safety car-periode. Je wint wat en je verliest wat', aldus de Red Bull-adviseur.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties