De goedkeuring die de FIA heeft gegeven aan Andretti Autosport kan zorgen voor een langdurig proces in de Formule 1. Liberty Media staat namelijk niet te springen om een intrede van de Amerikaanse renstal goed te keuren. Als de rechtenhouder van de Formule 1 daadwerkelijk voor een intrede gaat liggen, dan kan dit zelfs gaan zorgen voor een juridisch proces. Daar lijkt vooral de sport de dupe van te gaan worden.
De FIA keurde afgelopen week de intrede van Andretti Autosport goed, waardoor de bal nu ligt bij Liberty Media. De rechtenhouder van de koningsklasse van de autosport en de teams zijn echter eensgezind: een werkelijke intrede van de Amerikaanse renstal is niet gewenst. Alleen Renault lijkt een voorstander te zijn van de komst van Andretti Autosport, al heeft dat vooral te maken met het feit dat de Franse motorfabrikant de krachtbronnen zal leveren. De goedkeuring van de FIA zal waarschijnlijk voor een onzekere toekomst zorgen.
Een anonieme bron van F1-Insider stelt namelijk dat de FIA en Liberty Media lijnrecht tegenover elkaar staan. 'Mohammed Ben Sulayem en Stefano Domenicali zijn als water en vuur.' De teams zijn vooral duidelijk over het feit dat ze geen mogelijke inkomsten willen verliezen. 'Liberty wil niet dat de FIA dicteert wie in het grootste racecircus ter wereld mag verschijnen en ontkent dat een elfde team toegevoegde waarde heeft voor de Formule 1.' Een insider vermoedt daarom: 'Er zal een machtsstrijd zijn. Het zou ook kunnen eindigen in een langdurige gerechtelijke strijd. De sport zal de verliezer zijn.'
Marko staat achter woorden Horner
De woorden 'toegevoegde waarde' zijn al sinds het begin van de geruchten over een intrede van Andretti Autosport al prominent aanwezig in het vocabulaire van de andere teams. Toto Wolff en Christian Horner zijn bijvoorbeeld fel tegen een intrede. Helmut Marko sluit zich aan bij de woorden van de Red Bull Racing-teambaas. 'Een elfde team betekent niet alleen dat elk team meer van de taart moet opgeven, maar ook dat de waarde van elk individueel team daalt. Natuurlijk wil niemand dat.'
Daarnaast denkt de Oostenrijker dat het ook voor een logistiek drama kan zorgen. 'De meeste racecircuits hebben al de maximale ruimte benut. Waar moet je een extra team onderbrengen in de al zeer smalle pitstraten?' Vooral in Monaco lijkt er weinig ruimte te zijn voor nog een stel garages. 'De gastvrijheidsvoorzieningen in de paddock zouden waarschijnlijk ook moeten worden verminderd. Maar de teams hebben daar geen interesse in', aldus Marko.
Stem op F1Maximaal voor Website van het Jaar en maak kans op een PlayStation 5 en veel meer!
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties