Raymond Vermeulen is één van de mensen achter het succes van Max Verstappen in de Formule 1. De 51-jarige manager van de inmiddels tweevoudig wereldkampioen staat er dan ook goed op in het wereldje. Uiteindelijk gaat het voor de Limburger wel maar om één ding: dat zijn streekgenoot races wint. Toch mag er ook op zakelijk gebied gesproken worden van groot succes.
Vermeulen is sinds 2012 de manager van Max, maar deed ook al zaken voor vader Jos tijdens zijn carrière. Hij werkte onder Huub Rothengatter, die de belangenbehartiger van Verstappen senior was. In 2003 werd Rothengatter echter buitenspel gezet door ondernemer en geldschieter Michel Perridon. De twee kregen het aan de stok met elkaar, waarna Vermeulen de voorkeur genoot van Perridon.
'Ik kon met Rothengatter niet goed opschieten en heb dus de zaken met Raymond afgehandeld', vertelt Perridon aan Het Financieele Dagblad. 'Daarna heb ik Jos Verstappen terug in de Formule 1 gebracht.' De Rotterdammer kon het veel beter vinden met Vermeulen. 'Zijn directheid, zijn manier van communiceren; hij komt zijn afspraken na en weet heel goed hoe hij het merk Verstappen moet vercommercialiseren. Ik zou geen persoon weten die dat beter kan.'
Verstappen ziet sponsors binnenstromen - met hulp van Vermeulen
De merken komen als het ware binnenstromen voor Verstappen. Vermeulen gaf in het verleden aan dat hij vooral op zoek is naar langdurige samenwerkingen. Nu verduidelijkt hij zijn beleid. 'Je moet een goed gevoel hebben bij de personen met wie je de onderhandelingen voert. Alleen dan kom je er samen uit. Ook doe ik geen zaken als ik iets niet begrijp. Alles overleg ik uiteindelijk met Max; hij heeft de laatste stem.'
En dat is niet vanzelfsprekend, meent sportondernemer Jeroen Huis in 't Veld, die meermaals met de Limburger samenwerkte. 'Het gaat bij hem nooit om het geld, altijd maar om één ding: dat Verstappen races wint', vertelt Huis in 't Veld over Vermeulen. 'Je ziet het ook aan de sponsoren om team-Verstappen heen. Dat zijn allemaal mensen die worden vertrouwd.'
Wat Vermeulen in zijn werk helpt, is dat hij het vooral niet ziet als werk. In plaats daarvan is dit vooral de hobby van de manager van Verstappen. 'Dit is mijn passie, waar ik 24 uur per dag mee bezig ben', legt de 51-jarige zijn beredenering uit. 'Als dit niet mijn passie zou zijn, zou ik moeilijk de energie op kunnen brengen om dit vol te houden, denk ik.'
Ook juridische conflicten voor Vermeulen
Toch loopt ook weer niet alles op rolletjes en zijn er ook wel juridische conflicten geweest. Denk aan het conflict met Picnic, dat een look-a-like van Verstappen gebruikte ter promotie van de supermarktketen. Dat conflict is vandaag de dag nog altijd niet beslist. Daarnaast kreeg Vermeulen het ook aan de stok met Zanggroep De Kloomp, die in 2018 een carnavalsnummer over Verstappen uitbracht.
Dat nummer moest van het internet af worden gehaald, anders volgden juridische stappen - tot onvrede van zanger Luc Volders. 'We hadden gewoon een gezellig nummer gemaakt en daar kregen we gezeik over. Wat een flauwekul zeg. Verstappen verdient miljoenen per jaar en dan gaan ze over zoiets dreigen met rechtszaken. Man, met de opbrengst van dat liedje konden we nog geen zak aardappelen kopen.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties