Max Verstappen kent enkele sponsoren die met hun neus in de boter zijn gevallen. Diverse merken steunen de Nederlander, en Jumbo is er daar één van. Sterker nog, Jumbo was van jongs af aan al aanwezig bij de wedstrijden van Verstappen om hem te steunen, en daar plukt het merk nu de vruchten van. Was dit simpelweg het gevolg van een intelligente Frits van Eerd, die al heel vroeg het talent van de Red Bull Racing-rijder zag? F1Maximaal.nl vraagt het aan sportmarketingexpert Frank van den Wall Bake.
Jumbo kan zich in de handen wrijven. Jarenlang maakte Verstappen furore in de Formule 1, maar in de herfst van 2021 deed hij wat velen niet voor mogelijk hielden: het wereldkampioenschap van de Formule 1 winnen. Plots was Jumbo, prominent vertoond op de helm van Verstappen, een merk dat honderden miljoenen televisiekijkers bereikte. Alle puzzelstukjes vielen op zijn plek voor de Nederlandse supermarktgigant, maar volgens Van den Wall Bake was het niet per se een kwestie van voortschrijdend inzicht van Van Eerd: 'De deal met Jumbo is een kwestie geweest van vriendschap en affiniteit van Frits van Eerd met de autosport.'
'Dat viel samen met het feit dat er bij Jumbo werd beslist dat er meer dynamiek toegevoegd moest worden aan het merk en dat men meer in sport moest investeren. Van Eerd had dus de affiniteit met autosport al, en vond Verstappen een prachtige atleet', meldt de expert. 'Hij is hem gaan steunen, en hij is er vanaf het begin af aan al bij geweest, zelfs toen Verstappen nog in de karts reed en totaal niet in beeld was bij Red Bull. Nu is Verstappen samen met manager Raymond Vermeulen zo loyaal om nog plaats in te ruimen en aanwezig te blijven. 'Jullie hebben mij gesteund in het eerste uur? Nu steunen wij jullie in het recente uur."
Jumbo op internationale televisie door Verstappen
Een genereus gebaar van Verstappen en Vermeulen, natuurlijk, maar extreem effectief is de deal voor een groot deel van de doelgroep niet. België en Nederland vormen de primaire afzetmarkten van de supermarkt met het gele logo, en al het internationale aanzien dat Jumbo verschaft heeft over de afgelopen jaren is ze dus relatief weinig waard. 'Wat dat betreft is het niet écht een marketingtechnische schat', geeft Van den Wall Bake toe.
'De exposure van Verstappen is namelijk wereldwijd. Aan de andere kant ben ik ervan overtuigd dat marktconform Jumbo waarschijnlijk veel meer zou betalen dan ze nu betalen', meent hij. Wil er nu een partij een samenwerking aangaan met Verstappen dan betaal je, uiteraard, de hoofdprijs. Jumbo doet dit volgens de kenner niet. 'Het is gewoon een kwestie van dank, en dat pleit voor Verstappen en Vermeulen, dat ze zo netjes zijn om sponsoren van het eerste uur trouw te blijven, en niet de marktprijs te vragen, maar wat ze betaalden toen hij begon.’
Heeft Van Eerd het slim gezien?
Dat Van Eerd affiniteit heeft met de autosport was al wel duidelijk. Denk maar eens aan de hoofdsponsordeal die hij heeft met Racing Team Nederland, de zwart-gele bolide waar de Jumbobaas regelmatig zelf mee in actie komt. Is het dan echt pure affiniteit die hem overtuigd heeft om destijds een samenwerking aan te gaan met Verstappen? 'Slim gespeeld, maar ook een kwestie van affiniteit. Soms heb je een situatie waarin affiniteit zich omdraait in een waanzinnig goede deal, commercieel gezien. Dat is hier gebeurd. Je kan stellen dat hij geluk heeft gehad, maar geluk dwing je af. Toen hij aan boord kwam, was het een anoniem iemand, en nu is het een van de meest bekende personen op aarde.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties