Na afloop van de kwalificatie voor de Grand Prix van Canada stelt Charles Leclerc dat het team van Ferrari hard op zoek moet naar betere prestaties. Volgens de Monegask kan het team het zich niet permitteren fouten te blijven maken, vooral omdat de prestaties al sinds het begin van het seizoen ver achterblijven ten opzichte van de concurrentie. Als kers op de taart had Ferrari overduidelijk moeite met de bandenstrategie tijdens de kwalificatie, en een gebrek aan communicatie tussen het team en Leclerc zorgde voor frustratie.
De regenachtige omstandigheden tijdens de kwalificatiesessie in Montréal werden Leclerc uiteindelijk fataal. Terwijl Leclerc het team vroeg om een set zachte banden, besloten zij de Monegask toch naar buiten te sturen op regenbanden. Deze strategie bleek averechts te werken en betekende het einde van de mogelijkheid tot verbetering voor Leclerc. Dit is het meest recente geval van een geschiedenis aan strategieën binnen Ferrari die niet het gewenste resultaat opleverden, en dit leidt tot begrijpelijke frustratie bij Leclerc.
Vorig seizoen begonnen Ferrari en Leclerc met rooskleurige kansen in het kampioenschap en veelbelovende gevechten tegen Max Verstappen in zijn Red Bull-bolide. Ook toen verdwenen de kansen echter als sneeuw voor de zon dankzij slecht uitpakkende strategische keuzes. Ondanks de komst van Frédéric Vasseur, die begon met het introduceren van nieuwe strategische keuzes tijdens de winterstop, lukt het Ferrari nog altijd niet om het tij te keren. Een van de meest voorkomende fouten, aldus Leclerc, gaat voornamelijk over het gebrek aan overwegingen van de wensen van de coureur.
Miscommunicatie fataal voor Leclerc en Ferrari
Na afloop van de kwalificatie geeft Leclerc in een interview met BBC.com aan dat het team en de coureurs nog altijd niet op één lijn liggen. Volgens Leclerc maakt het team het zichzelf vooral heel moeilijk. ‘In dit soort situaties maken we onszelf het leven gewoon veel te moeilijk. Mijn mening was duidelijk, maar toch besloten we iets anders te doen. Dat frustreert me.’ Leclerc benadrukt wel dat hij bij voorkeur intern uit wil zoeken waar het misgaat, omdat fouten te vaak voorkomen. ‘Het is natuurlijk niet de eerste keer dat we aan het verkeerde eind trekken in dit soort situaties.’
Terugkijkend op zijn kwalificatie moet Leclerc toegeven dat hij niet volledig begrijpt waarom hij geen verbetering in gang kon zetten op zachte banden waar de concurrentie dat wel kon. Het gebrek aan temperatuur en de drukte op de baan kan hier een mogelijke verklaring voor zijn, aldus de Monegask. ‘Hele lastige situaties, maar nogmaals brengen we onszelf in gevaar met de verkeerde keuzes.' Volgens Leclerc is er werk aan de winkel om te begrijpen waar het misgaat, vooral op strategisch vlak.
Lees ook
Verslag kwalificatie | Verstappen levert crème de la crème, opnieuw blamage voor Pérez en Leclerc
Startopstelling GP Canada | Verstappen op pole, grid door elkaar gehusseld door meerdere straffen
Registreer en speel mee bij Jack's en ontvang een mooie free bet tot wel €50 euro!
Als je verantwoord speelt, houd je het leuk. Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties