Charles Leclerc vroeg richting de slotfase van de race aan zijn team of ze wilden denken om het kampioenschap en doelde er op dat er teamorders zouden komen om hem en zijn teamgenoot Carlos Sainz van positie te laten wisselen. Ferrari gaf hier echter geen gehoor aan, met oog op het constructeurskampioenschap en een mogelijke tijdstraf voor Sainz vonden ze het te riskant. Sainz had wellicht een straf kunnen krijgen voor het incident met Yuki Tsunoda achter de safetycar, zo meldt Formu1a.uno.
Voor Ferrari was het een vrij rommelig raceweekend op Interlagos met uiteindelijk goede resultaten. Na een drukke zaterdag en zondag heeft het Scuderia-duo zeker wel hun resultaten gemaximaliseerd. De chaotische kwalificatiesessies op de vrijdag waren nadelig voor het team uit Maranello, maar ze wisten er bovenop te komen. De Spanjaard deed het goed bij de sprintrace.
Sainz had op zondag een gridstraf van vijf plekken vanwege een motorwissel, maar de 28-jarige wist zich naar P3 te rijden. Leclerc werd slachtoffer van de inhaalactie van Lando Norris, de coureurs kwamen met elkaar in contact en daardoor werd Leclerc van de baan geduwd en kwam hij in de Tecpro-muur terecht. De Monegask heeft vervolgens een knappe inhaalrace gereden en wist te finishen op de vierde plek.
Leclerc dacht aan het kampioenschap, maar Ferrari ook
In de slotfase van de race was Leclerc te horen met de vraag of zijn team aan het kampioenschap wilde denken. Daar dacht Ferrari zeker aan, maar dan aan het constructeurskampioenschap. Leclerc is nog steeds in gevecht met Red Bull-coureur Sergio Pérez voor die tweede plek in het kampioenschap, en zo is de Italiaanse renstal in gevecht met Mercedes voor de P2 in het constructeurskampioenschap. 'Ferrari vond het te riskant om van positie te wisselen met Fernando Alonso en Verstappen zo dicht nog bij Leclerc.'
Sainz zijn naam was namelijk genoteerd bij de wedstrijdleiding vanwege wat er gebeurde achter de safetycar met Yuki Tsunoda. 'Als de Spanjaard dan een tijdstraf zou krijgen van vijf seconden, en als Ferrari de coureurs had laten wisselen van positie, dan had de Scuderia punten kunnen verliezen voor het constructeurskampioenschap. Voor de zekerheid liet de Italiaanse renstal dus Sainz op die derde plek rijden en Leclerc op de vierde positie.' Momenteel hebben zowel Pérez als Leclerc 290 punten en delen ze de tweede plek in het klassement. Dat is een aantal waar alleen de Grand Prix van Abu Dhabi nog verandering in kan brengen.
Had Ferrari zonder complicaties die zege kunnen pakken op Interlagos?
De coureur waar de top drie mee verwachtte te vechten, Max Verstappen, liep helaas schade op in een incident met Lewis Hamilton na de herstart van de eerste safetycar. De Nederlander wilde de Mercedes-coureur aan de buitenkant van de Senna-S inhalen, maar Hamilton gooide de deur dicht en geen van de coureurs waren van plan elkaar ruimte te geven. Aangezien Verstappen vanuit achterin het veld geen competitie kon bieden aan Ferrari en Mercedes, en Ferrari zat met de gridpenalty van Sainz, de lage kwalificatiepositie van Leclerc en daarna ook nog eens de crash van de Monegask, kan men zich dan afvragen of Ferrari had kunnen winnen?
'Ferrari's keuze om te starten op de mediumband werd beloond', schrijft Formu1a.uno. 'Daarnaast deden de mannen in het rood het erg goed en de auto toonde ook een goede pace. Ze waren niet de snelsten, maar ze hadden ongeveer dezelfde pace als de coureurs die op de rode band waren gestart. De gemiddelde rijder kon namelijk niet dezelfde prestatie leveren of zo omgaan met de bandenslijtage als onder andere Ferrari. De temperatuur van de baan was dan ook vijftien graden Celsius hoger dan tijdens de Sprint op de zaterdag.' De Scuderia koos voor de mediums voor de eerste stint vanwege de hogere baantemperaturen en omdat de auto zwaarder is bij de start van de race.
'Het team uit Maranello deed het erg goed met de banden, mede doordat de bandenslijtage niet zo ernstig was vanwege de minder plotselinge temperatuurverandering. In de Sprint gingen de temperaturen opeens omlaag, daardoor had Leclerc in de Sprint moeite en kon hij niet hogerop de ranglijst komen. De F1-75 verdedigde zichzelf heel goed, maar ze verloren als nog twee à drie tienden ten opzichte van de Zilverpijlen.' Hoe dan ook wordt er niet gedacht dat de verbetering in competitiviteit genoeg is om al op overwinningen te doelen, zo denkt het Italiaanse medium. De Ferrari's gingen immers het weekend in als de tweede favoriet, en er werd verwacht dat ze Mercedes om de oren zouden rijden.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties