Lawson over het leven als F1-coureur: 'Ik ben Max Verstappen niet!' Formule 1
Formule 1

Lawson over het leven als F1-coureur: 'Ik ben Max Verstappen niet!'

Lawson over het leven als F1-coureur: 'Ik ben Max Verstappen niet!'

Liam Lawson is dit jaar misschien wel de hoogst aangeschreven reservecoureur in de Formule 1. De Nieuw-Zeelander kreeg in 2023 vijf races lang een kans als vervanger van de geblesseerde Daniel Ricciardo, en reed zich nadrukkelijk in de kijker. Toch zit hij dit jaar aan de zijlijn, al hoopt hij snel weer terug te kunnen keren op de grid.

Aan het begin van dit seizoen werd Lawson wederom in verband gebracht met het stoeltje van Ricciardo, die zeer matig aan het seizoen begon. De 34-jarige coureur herpakte zich in China en Miami, en Lawson moet voorlopig dan ook genoegen nemen met zijn rol als reservecoureur van Red Bull Racing en Visa Cash App RB.

Het 22-jarige talent is over het algemeen ook tijdens de raceweekenden aanwezig, wat inhoudt dat hij tijdens de weekenden geen simulatorwerk kan verrichten. 'Aan het begin van de derde vrije training zit mijn weekend erop, en in sprintweekenden al bij het begin van de eerste vrije training', zegt Lawson in The Red Flags Podcast. 'Dan sta ik in principe aan de zijlijn, want ik moet een vrije training rijden om mee te mogen doen aan het weekend. Zodra de sessie begint, kan ik vertrekken', lacht Lawson, die snel toevoegt dat hij dat toch maar niet doet.

Voorbereiding als reserve

Waar routine cruciaal is voor veel atleten, is dat als bankzitter in de Formule 1 veel minder het geval. 'Niet elk weekend is hetzelfde', vertelt Lawson. 'Een Formule 1-coureur doet voor elk weekend ongeveer dezelfde voorbereiding. Ze doen altijd hetzelfde programma in de simulator, en spenderen altijd evenveel tijd met de engineers, omdat ze weten dat ze moeten rijden. Voor mij is dat anders. Voor sommige Grands Prix ben ik volledig voorbereid, maar soms ook niet.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

liam lawson visa cash app rb 2024 australie vrijdag
Lawson moet dit jaar vooral veel toekijken.

Juist de Grand Prix van Nederland in 2023, waarbij Lawson debuteerde, was zo'n voorbeeld van een weekend waarin Lawson niet goed voorbereid was. 'Afgelopen jaar voor Zandvoort racete ik de week daarvoor in Japan, dus ik had niet in de simulator gereden. Ik kwam echt bij die race aan zonder enige voorbereiding. Het verschilt dus enorm per race. Ik kan me wel voor elke race voorbereiden, maar de kans is enorm klein dat ik in actie kom, dus soms kan ik op andere manieren nuttiger werk voor het team verzetten.'

Monza ideaal voor debuut

'Ik had daar het jaar daarvoor al in de Formule 2 gereden, dus ik kende het circuit gelukkig, maar ik had geen simulatorwerk gedaan', zegt Lawson over zijn debuutweekend. De Nieuw-Zeelander weet ook wel welk circuit het makkelijkste is om op te debuteren: 'Monza', zegt hij zonder enige twijfel. Nyck de Vries, die het AlphaTauri-stoeltje van Lawson aan het begin van 2023 nog in handen had, debuteerde een jaar eerder voor Williams op Monza, en pakte daar punten bij zijn debuut.

Lawson legt zijn antwoord vervolgens uit: 'Je hebt twee delen die volledig hetzelfde zijn, met twee chicanes. Je hebt een zware remzone en dan een chicane, alleen gaat de ene naar rechts, en de andere naar links. Dan heb je twee nagenoeg identieke rechterbochten, dan de Ascari-chicane, en dan nog een rechterbocht. Het is makkelijk om het circuit te leren, maar in de kwalificatie zijn de verschillen dan enorm klein. Ik racete daar in 2023, en je komt makkelijk op snelheid, maar het vinden van die laatste tiende, om Yuki Tsunoda te matchen, is enorm lastig.'

Bekendheid als Formule 1-coureur

Sinds Lawson zelf zijn debuut in de koningsklasse van de autosport maakte, is er ook wel het een en ander veranderd in zijn leven, al wil hij het ook niet groter maken dan het is. 'Als je met een hele groep mensen rondloopt, dan wordt het hectisch. Als ik alleen rondloop in een normale omgeving, word ik niet echt lastig gevallen. Ik ben Max Verstappen ook niet, of iemand van die categorie, dus met die mensen kan ik me niet vergelijken, maar het is wel enorm veranderd sinds ik in de Formule 1-auto stapte. Dat was eigenlijk van de ene op de andere dag zo', zegt Lawson over de impact van de Formule 1.

'Als mensen aardig zijn, vind ik het prima', lacht de Nieuw-Zeelander, die niet lang hoeft na te denken als hem gevraagd wordt wat de irritantste opmerking is die hij van fans te horen krijgt. 'Ik kan niet wachten om je weer in de auto te zien zitten! Eerlijk gezegd is het altijd hetzelfde. Ik heb dan zoiets van: ja, ik ook niet, man.' Lawson zit momenteel nog in de wachtkamer bij RB, waar hij zou mogen vertrekken als Helmut Marko hem geen vast stoeltje voor 2025 kan aanbieden.

Meediscussiëren? Klik hier om je te registreren.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws