Yuki Tsunoda en Liam Lawson zijn ingegaan op de erbarmelijke omstandigheden tijdens de race op het circuit van Interlagos. Beide coureurs gaven aan dat het ontzettend lastig was om de auto op het asfalt te houden. Lawson geeft toe dat hij meermaals de controle over zijn bolide verloor en dat het zelfs in de pitstraat heel lastig was om zijn auto uit de muur te houden.
Het had een hele mooie zondag kunnen worden voor het team van Visa Cash App RB. Beide coureurs begonnen op de tweede startrij, maar vielen in de race uiteindelijk terug. 'Het was heel erg lastig. Ik probeerde zo kalm en gefocust mogelijk te blijven. Zeker toen het hard ging regenen', zegt Tsunoda tegenover Formula1.com. De omstandigheden waren voor alle coureurs lastig en Tsunoda geeft dan ook aan hoe erbarmelijk de weersomstandigheden waren. 'Dat was net alsof ik op water reed. Ik dreef bijna.'
De Japanner was uiteindelijk ook het slachtoffer van de crash van Franco Colapinto. De coureur reed op een podiumplek, maar door zijn pitstop en de rode vlag waren zijn kansen op zijn eerste podium in de Formule 1 vervlogen. 'Andere auto’s waren erg snel, vooral de Alpine. Dat was een sterke auto. Eerst had ik vrije lucht en wist ik ze achter me te houden, maar toen zij vrije lucht hadden, vlogen ze. Het is jammer dat Pierre geluk had en daardoor P3 kon pakken. Door dat dubbele podium gaan ze over ons heen bij de constructeurs, maar we komen sterk terug', zegt een vastberaden Tsunoda.
RB baalt van rode vlag
Voor Lawson was het niet de eerste keer dat hij in lastige omstandigheden moest rijden in de Formule 1. De coureur van RB maakte zijn debuut tijdens het Grand Prix-weekend in Nederland in 2023. Toen begon het tijdens de race ook meermaals stevig te regenen. In Brazilie had de Nieuw-Zeelander veel moeite om zijn auto op het juiste spoor te houden. 'Ik ben tot wel tien keer toe bijna gecrasht. Ik weet niet hoe het met jou zit, maar het was heel lastig', vertelt Lawson tegenover Tsunoda.
'Zelfs in de pitstraat werd me verteld te stoppen. Maar ik stopte niet. Ik ging recht op de bandenstapel af bij de ingang', vervolgt Tsunoda. Max Verstappen vertelde over de boordradio ook dat het in de pitstraat op lage snelheden al heel gevaarlijk was. Lawson dook net zoals Tsunoda ook eerder de pitstraat in voor nieuwe banden, waardoor hij ook posities verloor. 'Het was slim van Alpine dat ze buiten bleven en het overleefden. Dat hadden wij duidelijk ook moeten doen', is de conclusie van de jonge coureur.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties