Max Verstappen en Gianpiero Lambiase hebben in de afgelopen jaren goed kunnen leren hoe ze met elkaar moeten samenwerken. Na enkele moeilijke jaren kent de coureur van Red Bull Racing nu een zeer dominante periode in de Formule 1. Dat betekent niet dat de driftbuien achter het stuur verdwenen zijn, al lijkt het er soms op dat de discussies tussen Verstappen en zijn race-ingenieur niet altijd oprecht zijn. Verstappen geeft aan dat hij Lambiase af en toe wel flink kan stangen, maar dat de discussies wel oprecht zijn.
Verstappen is momenteel bezig aan zijn achtste seizoen bij Red Bull. De relatie met race-ingenieur Lambiase is in die jaren alleen maar ontwikkeld. Zonder die tijd samen was de relatie niet zo goed geweest, meent Verstappen. 'Ik denk dat er helemaal geen geheim is', zegt de coureur bij de Talking Bull-podcast. 'Je moet gewoon goed met elkaar op kunnen schieten en vertellen wat je nodig hebt. We zijn in de afgelopen jaren zo in onze rollen gegroeid; ik hoef niet eens meer iets te zeggen of hij weet al wat hij moet veranderen. Dat heeft gewoon tijd nodig.'
Lambiase sluit zich aan bij de woorden van de Nederlander. In de periode die het Red Bull-duo samen heeft doorgebracht, hebben beide mannen ook geleerd om alles tegen elkaar te zeggen. 'Tijd en ervaring zijn de belangrijkste factoren. Tegelijkertijd is het ook belangrijk dat je het gevoel hebt dat je jezelf kunt zijn. Max kan zichzelf zijn bij mij en ik kan mezelf zijn bij hem. We gaan de problemen niet uit de weg, dus als we eerlijk tegen elkaar moeten zijn, dan zijn we dat.'
Tekst gaat verder onder de afbeelding.
In de hitte van de strijd kan er ook wel eens een scheldwoord uitkomen bij Verstappen. Het respect voor elkaar zal er echter altijd zijn. 'Als we een beetje overstuur of boos klinken over de boordradio, denken mensen gelijk dat we ruzie hebben. Dat is echt niet geval. Als ik mijn stem verhef, dan komt het vooral omdat ik vol adrenaline zit. Als ik ergens niet blij mee ben en hij zegt alleen maar copy of dank je wel, dan kan ik daar ook niks mee. Natuurlijk blijft respect dan wel heel erg belangrijk.'
Neppe ruzies tussen Verstappen en Lambiase?
Dit seizoen is er weinig reden om te kibbelen over de boordradio. Verstappen heeft zijn derde wereldtitel al in handen en kon de meeste races met speels gemak winnen. Toch zijn er voldoende verhitte boordradio's geweest, die altijd oprecht zijn volgens Verstappen. 'We hebben nog nooit een discussie gefabriceerd. Soms ben ik wel een beetje brutaal natuurlijk. Dat gaat ook zeker niet ophouden.' Lambiase denkt echter wel dat Verstappen de boel soms expres op scherp zet als hij aan de leiding ligt. 'Ik heb echt het idee dat je je soms verveelt.'
'Zelfs als we een voorsprong van dertig seconden hebben, dan zal ik nog steeds alles proberen te maximaliseren en serieus te nemen. Ik heb het idee dat hij dan een beetje zijn concentratie verliest en denkt: kom op GP, relax een beetje', zegt de race-ingenieur lachend. Een goed voorbeeld is de Grand Prix van België van dit jaar. Verstappen moest zijn banden managen, maar de coureur wilde eigenlijk sneller rijden om nog wat pitstoptraining te kunnen doen. 'Dan hoor ik: nee, dat hoeven we vandaag niet te doen', lacht Verstappen.
'Ik had tegelijkertijd ook Christian (Horner, red.) in mijn oor die zei: nee, nee dat hebben we niet nodig', haakt Lambiase in. Die race kwam Verstappen ook niet meer binnen, iets wat wel gebeurde tijdens de Grand Prix van Oostenrijk. Toen was de voorsprong van de Nederlander dermate groot dat Red Bull een pitstop om de snelste ronde te kunnen rijden wel durfde te riskeren. 'Soms zit er wel een reden achter zulke berichten, maar vaak is het ook een beetje om te dollen', aldus Verstappen.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties