Bij de nabeschouwing van Ziggo Sport heeft voormalig Formule 1-coureur Robert Doornbos teruggeblikt op de spannende kwalificatiesessie in Monza, waarin Max Verstappen de strijd moest aangaan met Ferrari-coureurs Carlos Sainz en Charles Leclerc. Dat was genieten geblazen, al stoorde Doornbos zich wel aan de ontvangt die Verstappen kreeg van de Tifosi.
'Monza is een pareltje op de kalender, en de kwalificatie stelde dan ook niet teleur', zegt de Rotterdammer over de spannende sessie, waarin Carlos Sainz de poleposition voor Ferrari verzekerde. 'Dit is hun thuisrace. Iedereen die ertoe doet, is er. Deze zaterdag komt uit de hemel vallen, niet alleen voor Sainz, maar voor het hele Ferrari-team. Hun rechtelijnsnelheid is het hele jaar al goed, en daarnaast hebben beide mannen een verse motor erin liggen. Qua topsnelheid is die wel een klapje beter.'
Ferrari blinkt uit over één ronde
In 2022 hebben we het beeld regelmatig gezien: Ferrari op poleposition, en Verstappen met de eindwinst op zondag. Ook dit jaar startte er in Azerbeidzjan en België al een Ferrari-coureur als eerste, maar het leverde nog geen zeges op. 'De boordradio was vrij duidelijk van Max: Ze hebben een snelle auto over een ronde, ik moet het nog maar zien morgen. De race is een heel ander verhaal morgen. Het is heel anders als er honderd kilo brandstof in zit. Het halve werk is wel al gedaan', weet Doornbos over het circuit waarop poleposition ontzettend belangrijk.
Toch is Ferrari niet volslagen kansloos. De racesimulaties van Ferrari zagen er in de trainingen veelbelovend uit. 'Sainz is de man in vorm dit weekend. Vanaf vrijdag had hij al sterke pace, en hij stond in de trainingen ook al bovenaan. Je zag aan het gezicht van Charles Leclerc dat hij daarvan baalde. Zes honderdsten is haast niks, met dezelfde auto, maar Sainz verdient het meer dan Leclerc.' Verstappen is morgen bij de start het beleg in de Ferrari-sandwich. 'Ferrari was het team to beat, en Verstappen is daar oké mee. Hij staat ook gewoon op de eerste startrij, en dit is ook nooit echt Verstappen- of Red Bull-circuit geweest. Door de jaren heen hebben vooral Mercedes en Ferrari hier veel gewonnen.'
Doornbos laat verder zien dat Sainz op de rechte stukken zo'n zes tot zeven kilometer per uur sneller is, terwijl Verstappen een hogere minimumsnelheid in de bochten aanhoudt, met dank aan de extra downforce. Sainz maakte echter het verschil in de middensector, en dan met name in de tweede chicane, waar Verstappen in zijn eerste Q3-ronde nog een foutje maakte. 'Verstappen gaat wel negen kilometer per uur harder door Parabolica, dat is ongelofelijk veel! Dat is ook een risicootje, want die bocht zuigt je eigenlijk naar buiten, omdat hij knijpt. Daardoor pakt Verstappen een tiende terug in de laatste sector, en dat zorgt ervoor dat hij tweede en niet derde staat. Opvallend dat Max nog zoveel risico neemt in die laatste bocht, om dat goed te maken. Leuk om te zien!'
Kritiek op de tifosi
Afgelopen week evenaarde Verstappen de recordreeks van negen overwinningen van Sebastian Vettel, en dus kan de Limburger het record nu alleen in handen nemen. 'Die tiende op rij... Op dit circuit zou dat killing zijn voor Ferrari', zegt Doornbos, die het ook jammer vindt dat er boegeroep te horen was in de richting van de Nederlander. 'Daar ben ik het niet mee eens als fans dat doen. Doe effe normaal! Het is gewoon een bijna drievoudig wereldkampioen die voor je staat. Enjoy it, zonde.'
Tot slot deelde presentator Rob Kamphues nog een gerucht over McLaren-coureur Lando Norris. 'Iedereen heeft het, ook in Italië, over de geruchten dat Red Bull hem uitkoopt, in ruil voor Red Bull-motoren in 2026, maar kunnen ze dan niet beter Piastri nemen?' vraagt Kamphues zich af, nadat de debutant twee plekken voor zijn meer ervaren teamgenoot kwalificeerde.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties