Kritiek op 2026-reglementen zijn volgens Tombazis gebaseerd op oude perspectieven Formule 1
Formule 1

Kritiek op 2026-reglementen zijn volgens Tombazis gebaseerd op oude perspectieven

Kritiek op 2026-reglementen zijn volgens Tombazis gebaseerd op oude perspectieven

Met de nieuwe reglementen van 2026 in het vooruitzicht laat ook Nikolas Tombazis, de FIA-voorzitter van de eenzittercommissie, van zich horen. Eerder kwamen er al van alle kanten kritiek over de nieuwe regels, onder andere van Red Bull Racing, maar Tombazis bekijkt de verandering van een hele andere kant en benadrukt dat hij dingen ziet die de rest van het veld nog niet gezien heeft. Volgens de voorzitter is de FIA dan ook goed op weg om de nieuwe reglementen zo goed en duidelijk mogelijk uit te werken, en een werkende aanpak te vinden om ze uiteindelijk in 2026 te introduceren.

De nieuwe reglementen die voor 2026 op de planning staan zouden ervoor moeten zorgen dat de teams smallere, lichtere en kortere auto’s de baan op kunnen sturen. De FIA mikt op een gewichtsafname van maar liefst vijftig kilogram, en er wordt momenteel hard gewerkt aan een regeling omtrent het chassis, zodat de gewichtsafname ook daadwerkelijk realistisch blijft. Eerder benadrukte FIA-president Mohammed bin Sulayem in een interview met Motorsport-Total.com al dat het gewicht van de auto’s per 2026 dus omlaag moet, en nu volgt Tombazis dus met het nieuws dat de auto’s niet alleen lichter, maar ook kleiner moeten worden.

In gesprek met de Italiaanse tak van Motorsport.com, geciteerd door Motorsport-Total.com, legt Tombazis dan ook uit dat de gewichtsafname voort zal moeten komen uit de verkleining van de bolides. ‘Met de nieuwe afmetingen van de banden, die uiteindelijk smaller zullen zijn, maar ook die van de achtervleugel willen we het gewicht van de auto’s met ongeveer vijftig kilogram af laten nemen.’ De mogelijkheden zouden eindeloos zijn, maar de oplossingen worden nog altijd besproken, benadrukt Tombazis.

Tombazis staat niet achter kritiek op nieuwe reglementen

Volgens Tombazis heeft de verandering ook gevolgen voor de prestaties die teams kunnen verwezenlijken op de baan. ‘Naarmate de auto steeds kleiner en slanker wordt, kunnen de snelheden in de bochten verlaagd worden, maar kunnen de snelheden op de rechte stukken juist hoger komen te liggen.’ Ook in dit gesprek is downforce weer van cruciaal belang, want ook de voorzitter benoemt het als één van de factoren die beïnvloedt zal worden door de aanpassingen. ‘De auto’s zullen minder aerodynamische downforce produceren, en dus zullen we de terugwinning van energie van de hybridemotoren moeten vergroten om de prestaties per ronde op peil te houden.’

Eerder benadrukte Christian Horner namens Red Bull al dat het team alles behalve voorstander is van de geplande reglementswijziging, omdat ze bang waren voor ‘Frankenstein-auto’s’, en er ontstonden zelfs angsten dat de coureurs halverwege rechte stukken terug zouden moeten schakelen om te voorkomen dat er problemen zouden ontstaan met de hybridesystemen. Tombazis verwerpt deze kritiek echter, en durft met zekerheid te garanderen dat de FIA er alles aan doet om de plannen van 2026 te laten werken. ‘Er is veel werk verricht om te begrijpen hoe het terugwinnen van energie, en überhaupt energiebeheer op zichzelf, gedaan moeten worden met de nieuwe reglementen. We hebben voldoende simulaties gedaan en de parameters gewijzigd waar nodig, en we zijn er zeker van dat we werkende oplossingen hebben kunnen vinden.’

Volgens Tombazis zijn de zorgen van Red Bull vooral gebaseerd op gedateerde kennis, en de voorzitter wijst dan ook op de huidige simulatiemodellen die de FIA gebruikt. ‘Als je motoren uit 2026 in de voertuigen van dit seizoen zou plaatsen, zou je naar alle waarschijnlijkheid inderdaad de angsten werkelijkheid zien worden.’ Toch ziet Tombazis iets volledig anders dan Horner eerder aankaartte. ‘De afgelopen maanden hebben we positieve ontwikkelingen gezien, en dus kan ik wel stellen dat het commentaar wat we krijgen gebaseerd is op oude ideeën. We moeten ons beseffen dat de motor en het chassis tegelijkertijd moeten evolueren: de één kan niet vooruit zonder de ander.’

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws