Mercedes-teambaas Toto Wolff twijfelt over de verandering in de regelgeving voor motoren van 2026 die Red Bull Racing-teambaas Christian Horner door wilt voeren. Wolff is ervan overtuigd dat de gewenste verandering van Horner ‘geen kans’ maakt om te slagen. De Oostenrijker denkt zelfs dat Horner deze verandering door probeert te voeren uit angst en twijfel wegens Red Bull’s eerste ‘zelfgemaakte’ motor, die ongetwijfeld de invloed van de nieuwe regelgeving zal ervaren.
In augustus vorig jaar kwamen de FIA en Formule 1 tot een akkoord over nieuwe reglementen omtrent motoren in 2026. Samenvattend zullen de regelveranderingen vooral veranderingen brengen voor de MGU-H en MGU-K, met als doel om de ene helft van het vermogen uit de verbrandingsmotor en het andere deel uit de elektrische motor te halen. Bij enkele teams roept dit echter zorg en twijfels op, voornamelijk wegens de grotere afhankelijkheid van elektrisch vermogen. Deze teams verwachten dat deze afhankelijkheid op den duur voor problemen kan zorgen.
Horner heeft zich nu ook publiekelijk uitgesproken over de twijfels, die tijdens vergaderingen al eerder benoemd werden. Ook Horner maakt zich zorgen over de 50/50-verdeling van het vermogen en over de verandering van de regels omtrent het chassis. Volgens Horner riskeert de sport de creatie van een ‘monster van Frankenstein’ in de vorm van een bolide, die te veel van het chassis vraagt om te compenseren voor problemen die de 50/50-verdeling zal veroorzaken. Horner verwacht dat deze nieuwe regelgeving uiteindelijk van grote invloed zal zijn op de situatie op de baan en is van mening dat het probleem ‘urgente aandacht’ vereist.
Geen kans op verandering volgens Wolff
Wolff heeft echter zijn twijfels bij de uitspraken van Horner. Wolff is het deels eens met de angsten van zijn Britse concurrent, voornamelijk wat betreft het chassis en het opwekken van energie. Toch is Wolff, in gesprek met The Race, van mening dat de Formule 1 ‘op de voorgrond van innovatie’ moet treden en de uitdaging aan moet gaan, in plaats van de situatie te vergemakkelijken voor teams en motor fabrikanten. ‘Het is een spannend doel om naartoe te werken.’ Volgens Wolff is de 50/50-verdeling juist interessant en hij beweert zelfs dat deze doelstellingen de meesten juist horen te prikkelen. ‘We zouden het (de veranderingen, red.) juist interessant moeten vinden dat we alsmaar nieuwe concepten bedenken om onze wagens zo goed en snel mogelijk te maken.’
Wolff verwacht dat Red Bull voornamelijk focust op het vooruitzicht dat zij hun eigen motoren gaan creëren in de toekomst. ‘Ik denk dat Horner vooral bang is dat het motorprogramma (van Red Bull, red.) niet zal werken en dat hij die angsten op deze manier (met het doorvoeren van veranderingen in de regelgeving, red.) de kop in probeert te drukken.’ Wolff gelooft er sterk in dat de verandering die Horner door wil voeren geen kans van slagen zal hebben. Zelfs nu de sport nieuwe motorfabrikanten aangetrokken heeft zal er waarschijnlijk weinig veranderen, aldus de Oostenrijker. ‘Het gaat gewoon niet gebeuren, geen enkele kans. Ik snap niet waarom dit nu nog ter sprake komt. We zijn al jaren met deze reglementen bezig, ze zullen echt niet veranderen.’
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties