Gezien de huidige dominantie van Red Bull Racing en Max Verstappen, vermoeden verschillende analisten dat we tot en met 2025 een ongewijzigd beeld zullen zien. In 2026 gaat het reglement, vooral ook qua motoren, weer op de schop. Red Bull-teambaas Christian Horner en Verstappen zelf spraken al hun zorgen uit over deze nieuwe auto's, die nu al de bijnaam Frankenstein-auto's gekregen hebben. Het Red Bull-duo blijkt nu op steun te kunnen rekenen van Aston Martin-teambaas Mike Krack.
Verstappen gaf eerder al aan dat de data in de simulator er 'verschrikkelijk' uitzag, en de Nederlander vreest ervoor dat je op het rechte stuk bij bijvoorbeeld Monza al zo'n vierhonderd meter voor de eerste bocht moet terugschakelen. Hoewel technische vernieuwing bij de Formule 1 hoort, is het sportieve spektakel ook van groot belang, en met deze nieuwe power units zou het gehele beeld in de Formule 1 kunnen veranderen. Mercedes-teambaas Toto Wolff vermoedt echter dat Red Bull problemen heeft met haar eigen power unit en dat deze berichten puur uit eigenbelang gedeeld worden. Ook de FIA sprak de vrees van Horner en Verstappen al tegen en weigert de reglementen vooralsnog aan te passen.
Zorgen over 2026-regels
Als teambaas van Aston Martin krijgt Krack vanaf 2026 te maken met Honda, en de Luxemburger deelt de zorgen van het Red Bull-kamp. 'Ja, het is zorgwekkend', geeft hij tegen RaceFans aan. 'Dat is het voor ons allemaal. De motorfabrikanten hebben dit reglement samen met de FIA vastgesteld. Ze hebben die reglementen bepaald in het geloof dat het chassis mee zal veranderen. We hebben al gezien dat we drastische stappen hebben moeten zetten als het op de chassis-reglementen aankomt, maar technisch gezien is het haalbaar.'
'Ik zeg altijd dat we allemaal samen moeten werken om iets te laten werken. Ik heb er redelijk wat vertrouwen in dat we reglementen kunnen samenstellen waar iedereen tevreden mee is', zo stelt de Luxemburger, ondanks de duidelijk uiteenlopende meningen van Wolff en Horner. 'Op alle fronten vindt er een dialoog plaats. Of het nou sportief is, bijvoorbeeld hoeveel inhaalacties we nodig hebben, of wat voor structuur je in de paddock nodig hebt. Het gaat echter ook om het verpakken van de motor in een 2026-chassis.'
Aston Martin kijkt uit naar Honda-samenwerking
Honda keerde in 2015 terug in de Formule 1, een jaar na de introductie van de hybride-motoren. Het Japanse merk had destijds een grote achterstand en moest lang aan de slag om het gat te dichten. Krack vreest niet voor een herhaling. 'Ik ben vol vertrouwen, want alles dat ik van Honda heb gezien, toont aan dat het echte racers zijn. Ze pushen altijd en ze leveren nu de motor aan de wereldkampioenen', refereert Krack naar Red Bull en Verstappen. 'Het is belangrijk dat we bescheiden zijn, en kijken hoe we een hoog niveau met hen kunnen vasthouden. Voorlopig ben ik echter zeer onder de indruk.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties