Update | FIA doet niks met Frankenstein-argument Verstappen en Horner Formule 1
Formule 1

Update | FIA doet niks met Frankenstein-argument Verstappen en Horner

Update | FIA doet niks met Frankenstein-argument Verstappen en Horner

Max Verstappen staat niet te popelen om aan te slag te gaan met de auto's van 2026. Volgens hem ziet het er voorlopig verschrikkelijk uit. Hij deelt de zorgen van teambaas Christian Horner, die vreest voor 'Frankenstein'-auto's en terugschakelen op rechte stukken. De Nederlander denkt dat het beter is als de plannen worden herzien, want zo gaat de Formule 1 niet de juiste richting op.

Hoewel het Formule 1-seizoen van 2026 nog ver weg lijkt, benadrukt Max Verstappen dat het dichterbij is dan het lijkt. Dit seizoen markeert een ingrijpende verandering in de Formule 1, met nieuwe reglementen voor zowel de motoren als het chassis en de aerodynamica. Hoewel het motorreglement al vaststaat, pleit Christian Horner ervoor om het opnieuw te herzien. Hij is van mening dat het huidige motorreglement aanzienlijke gevolgen zal hebben voor het chassis van de auto's. Dit komt doordat het elektrisch vermogen toeneemt en de batterij daardoor zwaarder wordt. Bovendien moet er beduidend minder brandstof per race worden gebruikt.

Deze combinatie betekent dat de luchtweerstand van de auto's aanzienlijk verminderd moet worden om te voldoen aan het motorreglement. Volgens Horner kan dit leiden tot 'Frankenstein'-auto's met actieve aerodynamica en zelfs een scenario waarin coureurs moeten terugschakelen op rechte stukken. Toto Wolff heeft dit risico enigszins gebagatelliseerd, maar Verstappen benadrukt dat de zorgen serieus moeten worden genomen. 'Ik heb hier ook al met het team over gesproken. Ik heb de data gezien, ook in de simulator, en naar mijn mening ziet het er verschrikkelijk uit', zegt Verstappen in gesprek met de Nederlandse tak van Motorsport.com. 'Dit is niet de richting die we op moeten gaan, het kan leiden tot een enorme ontwikkelingswedloop', stelt de tweevoudig wereldkampioen.

'Ik vind juist dat het tegenovergestelde moet gebeuren'

Het is in ieder geval duidelijk dat Verstappen het op dit moment allemaal niet echt ziet zitten. 'Als je vol gas gaat op het rechte stuk van Monza, moet je vierhonderd meter voor de eerste bocht terugschakelen... Monza is misschien wel het slechtste circuit in dat opzicht, maar met deze regels dreigt de F1 een competitiesport te worden die draait om de verbrandingsmotor', stelt Verstappen. 'Het hebben van de beste motor zou een enorm voordeel opleveren. Maar naar mijn mening zou dat niet de intentie van de Formule 1 moeten zijn. Het zou erg duur worden om slechts een paar PK extra te vinden. Ik vind juist dat het tegenovergestelde zou moeten gebeuren.'

Verstappen uit ook zijn ongenoegen over het vooruitzicht van actieve aerodynamica in de Formule 1. 'De auto's zullen veel minder luchtweerstand hebben, waardoor het nog moeilijker wordt om in te halen op rechte stukken. Bovendien kan de coureur de actieve aerodynamica niet zelf controleren. Een systeem zal dat voor de coureur doen, maar dat maakt het waarschijnlijk vreemd om te rijden. Als je achter iemand rijdt, moet je bepaalde dingen naar voren of naar achteren kunnen verplaatsen. Maar als een systeem dat voor jou gaat bepalen, lijkt me dat niet de juiste manier. En dan komt daar nog het toegenomen gewicht bij.' De Red Bull Racing-coureur hoopt op een herziening van de plannen, want op dit moment is het geen ontwikkeling die hij met open armen zou verwelkomen.

Update 14:00u (08/08) | FIA doet niks met Frankenstein-argument Verstappen en Horner

Mohammed Ben Sulayem, de president van de FIA, gaat niets doen met de meningen van Christian Horner en Max Verstappen. De mannen van Red Bull Racing zijn niet zo blij met de nieuwe reglementen van 2026 en zijn bang dat er een 'Frankenstein-auto' het circuit op komt rijden. Alhoewel Ben Sulayem geluisterd heeft naar de argumenten van de Red Bull-teambaas, maar de FIA kijkt naar eigen zeggen naar het grotere plaatje.

In Hongarije hebben Ben Sulayem en Horner nog met elkaar gesproken over de nieuwe reglementen, wat een onderdeel was van een hele lange discussie. 'We hebben 18 maanden overlegd, maar uiteindelijk heeft iedereen getekend', zegt Ben Sulayem bij Motorsport-Total. De FIA begrijp het standpunt van Horner, maar het bestuursorgaan heeft het streven om klimaatneutraal te worden. Daar moeten de auto's ook op aangepast worden, ook al levert dat een 'Frankenstein-auto' op. 'Uiteindelijk is dat zijn mening. Ik respecteer wat Christian zegt. Maar voor mij is het belangrijker: Wat is goed voor de meerderheid van de teams? Wat is goed voor de sport als geheel?'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws