Valt Aston Martin in 2022 terug in haar Racing Point-ontwikkelingspatroon? Formule 1
Formule 1

Valt Aston Martin in 2022 terug in haar Racing Point-ontwikkelingspatroon?

Valt Aston Martin in 2022 terug in haar Racing Point-ontwikkelingspatroon?

Barcelona zal voor veel teams een technisch omslagpunt vormen, en zo ook voor Aston Martin. De Formule 1 heeft op Circuit de Barcelona-Catalunya uiteraard drie testdagen verreden voorafgaand aan het seizoen, en daardoor veel data van dat specifieke circuit betreffende de nieuwe bolides. De Britse renstal wil hiervan profiteren, maar wat gaan we in Spanje te zien krijgen van het team? Gaan we de oude Racing Point-ontwikkelingsmethode ervaren?

Diverse media hebben inmiddels gemeld dat Aston Martin met veranderingen komt. Deze veranderingen zullen dusdanig groot zijn dat je geen technisch meesterbrein hoeft te zijn om ze door te hebben. Denk hierbij aan serieuze wijzigingen aan de vorm van de sidepods en andere grote onderdelen waarvan de aanpassingen met het blote oog te observeren zijn. Momenteel zijn de sidepods nog erg breed, maar foto's vanaf het circuit hebben aangetoond dat het team veel ruimte over heeft aan de binnenkant van het onderdeel.

Dit strookt met de woorden van technisch directeur Andrew Green van het begin van het seizoen. Green gaf destijds aan dat Aston Martin voor een ruw ontwerp ging voor de start van het jaar, om vervolgens door te ontwikkelen en snel te reageren wanneer duidelijk werd welke ontwikkelingsrichting gewenst was voor het team. Inmiddels is er meer duidelijk over de diverse concepten, wat werkt en wat niet.

Aston Martin gaat deze kennis in Barcelona inzetten om met een soort B-versie van de AMR22 te komen, in een poging aan concurrentievermogen te winnen. Logisch, gezien het feit dat de renstal sinds het begin van het jaar ver teruggevallen is en met Williams lijkt te strijden om de laatste plaats in het kampioenschap. Een resultaat dat viervoudig wereldkampioen Sebastian Vettel niet binnen de renstal zal houden, weet het team uit Silverstone in de komende maanden geen verbetering te boeken.

Racing Point in een nieuw jasje?

We kunnen dus rekenen op een snelheidstoename van Aston Martin, maar hoe wil het team deze snelheidstoename teweegbrengen? Volgens Michael Schmidt, redacteur voor Auto, Motor und Sport en goed ingewijd in het Formule 1-wereldje, kan het dat we een AMR22 voorgeschoteld krijgen die meer op de Ferrari F1-75 lijkt. Momenteel zit Aston Martin met haar sidepod-concept al wel in de buurt, met zeer brede sidepods, net zoals de Italiaanse renstal.

'Ik denk dat de nieuwe auto's aan de achterkant significant slanker zullen zijn', vermoedt de Duitse kenner. 'Ze zullen de brede sidepods aan de voorkant echter houden. Misschien gaan we wel een Ferrari-kopie zien, wie weet', suggereerde hij in een analytische video na de Grand Prix van Miami. Mocht Aston Martin deze weg inslaan, dan doen ze feitelijk wat ze in 2020 ook deden, toen nog onder de naam Racing Point. Destijds kopieerden ze de Mercedes aan de hand van foto's, ook onder leiding van technisch directeur Green, en eindigden ze als vierde in het kampioenschap.

Wat verder bekend is over de wijzigingen is dat Aston Martin gaat kijken naar de vloer. Het team heeft, net zoals Mercedes, veel last van porpoising. Dit fenomeen forceert de renstal om de rijhoogte van de bolide hoger te leggen, wat veel downforce, en dus rondetijd, kost. Weten ze de mate van porpoising te verminderen middels de wijzigingen aan de vloer dan kan dat het team van Lance Stroll en Vettel een serieuze tijdswinst opleveren.

Stroll de gelukkige, Vettel moet wachten

Stroll is in Spanje de gelukkige. Wegens logistieke beperkingen kan het team maar één verbeterde bolide voortbrengen, en die wordt de Canadees toevertrouwd. Het voordeel van deze aanpak is dat het verschil tussen de nieuwe en oude versie nóg beter in kaart kan worden gebracht. Het nadeel is dat Sebastian Vettel dus in principe nog een weekend in inferieur materiaal door moet brengen. De Duitser zelf zit er echter niet echt mee.

'Er zit een groot pakket aan te komen voor Barcelona, maar we weten dat dit nog niet een enorme stap in prestaties zal bieden', meldde de Heppenheimer ten overstaan van The Race. Hij lijkt dus niet veel te verwachten van het werk dat Aston Martin aankomend weekend gaat verrichten. 'Ik kijk uit naar de updates', gaf hij vervolgens overigens wel aan. Met name in Australië viel Aston Martin ontzettend tegen, met een bolide die door beide coureurs nagenoeg onbestuurbaar geacht werd.

Aston Martin lijkt aankomend raceweekend dus een ware transformatie tegemoet te gaan, maar wat het visuele verschil precies gaat zijn, en hoe groot het verschil in snelheid wordt, is nog niet duidelijk. Het team heeft de verbeteringen hoe dan ook erg hard nodig, want de eigenaar, Lawrence Stroll, staat nou eenmaal niet bekend om zijn geduld. Mocht Aston Martin werkelijk convergeren richting het model van Ferrari dan zou het zomaar kunnen dat Stroll en Vettel binnen nu en vijf races Williams niet meer hoeven uit te dagen, maar al kunnen kijken naar teams als McLaren, Alfa Romeo en Haas.

Poll

Is het terecht dat Stroll de B-versie van de AMR22 als eerste krijgt?

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws