Komatsu legt zwakte van Haas bloot: 'Als je nu iets kan opzetten, doe je het niet zo' Formule 1
Formule 1

Komatsu legt zwakte van Haas bloot: 'Als je nu iets kan opzetten, doe je het niet zo'

Komatsu legt zwakte van Haas bloot: 'Als je nu iets kan opzetten, doe je het niet zo'

Ayao Komatsu, de nieuwe teambaas van Haas, heeft in de fabriek in het Engelse Banbury, voor het eerst een interview gegeven aan de internationale media, waarbij hij reageerde op het vervangen van de uitgesproken Günther Steiner, en enkele aandachtspunten voor Haas blootlegde.

Steiner was vanaf de oprichting van het Formule 1-team van Haas in 2016 de teambaas, en wordt vervangen door Komatsu, die ook vanaf het eerste uur aanwezig was. 'Natuurlijk probeer ik niet om Günther Steiner te zijn. Hij is een heel ander persoon', geeft Komatsu aan tegenover Motorsport.com. 'Ik ben niet aangesteld om het karakter van Günther Steiner te vervangen. Hij zit heel anders in elkaar, en heeft andere sterktes en zwaktes dan ik, dus ik ga me niet anders voordoen dan ik ben.'

Komatsu kiest eigen weg

'Dat weet Gene (Haas, red.) ook, en als Gene wilde dat de vervanger van Günther hetzelfde karakter had, dan had hij wel voor iemand anders gekozen', vertelt de Japanner. 'Ik begrijp dat Gene iets anders wilde, dus ik ga proberen om de beste versie van mezelf te zijn, en me niet anders voor te doen. De focus ligt uiteraard op verbetering. Ik denk graag dat ik vrij beleefd ben, maar ik ben wel ook redelijk direct. Daarnaast zijn transparantie en eerlijkheid van belang, ik doe niet aan politiek', aldus de 47-jarige. 'Ik denk dat als je de juiste instelling hebt, en de motivatie hebt om het maximale uit het team te halen, dat dit bericht dan wel bij het team aankomt, en dan kan je je werknemers echt samen laten komen en sterker maken.'

Komatsu wil echter niet overhaast te werk gaan. 'Ik ga eerst naar Italië om alle ontwerpers en aerodynamica-specialisten te ontmoeten, die daar aan het werk zijn. Ik moet zorgen dat ik op dat gebied mijn kennis vergroot', geeft de kersverse teambaas eerlijk toe. 'Wat zijn de grootste problemen, en hoe kunnen we dat aanpakken? Ik heb al met wat mensen gesproken hier, maar het is niet zo dat ik iedereen al heb kunnen spreken. Ik wacht nog even voordat ik met iedereen spreek. Dan wil ik de neuzen dezelfde kant op krijgen, en een overzicht creëren. Dat lijkt me beter dan dat ik nu zeg: in drie dagen tijd heb ik dit en dit vastgesteld, als dat vervolgens niet blijkt te kloppen.'

Structuur bij Haas een zwakte

Komatsu gaat vermoedelijk vooral werken aan betere communicatie tussen de Engelse en Italiaanse fabrieken, een situatie die volgens de Japanner niet ideaal is. 'Als je nu iets kan opzetten, start je geen Formule 1-team met twee fabrieken in Engeland en Italië, maar dat is nu eenmaal de structuur. In 2016 tot 2018 was dat heel voordelig om op gang te komen. Daarna veranderden de regels, en het team moet zich daar ook in ontwikkelen.'

'Dit soort dingen moeten we constant in de gaten houden, maar ideaal is het niet dat we een kantoor in Engeland hebben en een kantoor in Italië. Ik denk echter niet dat dit onze voornaamste beperking is', oordeelt Komatsu. 'Of we het beter kunnen doen? Dat wel, absoluut. Daar ligt de focus ook op. In 2023 stonden we niet waar we moesten staan, en daarom volgde het besluit om dingen te veranderen. Je kan echter dingen niet te drastisch wijzigen, want dan wordt 2024 een complete ramp. We moeten in 2024 het team verbeteren. Ik zie dat als een geleidelijk proces. Wat we in 2024 leren, zal ons helpen in hoe we dingen over vijf, acht, of tien jaar tijd moeten aanpakken.'

.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws